Del : SMS
Berlingske Business

Når shitstormen raser

gylle
Lars Gylling, Marketingchef, YOUGOV NORDIC. Foto:

Meninger om medier. »Det er egentlig ikke så mange år siden, jeg mente, at en effektfuld shitstorm krævede en kampagne i Ekstra Bladet eller et indslag i Kontant, men i dag er slagmarken i lige så høj grad flyttet ud på de sociale medier«, skriver Lars Gylling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg sidder i disse dage og forbereder min præsentation til seminaret »Når shitstormen raser« hos Dansk Erhverv senere på ugen. Her vil jeg give en række eksempler på, hvordan kriser har påvirket en række udvalgte varemærkers omdømme hos forbrugerne. Og emnet er i den grad blevet aktualiseret med Nykredits nuværende krise.

Det er egentlig ikke så mange år siden, jeg mente, at en effektfuld shitstorm krævede en kampagne i Ekstra Bladet eller et indslag i Kontant, men i dag er slagmarken i lige så høj grad flyttet ud på de sociale medier. Se blot på Facebook-gruppen af kritiske interessenter i Nykredit og Totalkredit, som i skrivende stund har 39.211 medlemmer – tre gange så mange som de 13.022 likes, som Nykredits egen Facebook-side kan fremvise.

3F

Men endnu mere effektfuldt bliver det, når låntagere i gruppen med samlede lån for over seks milliarder kroner, ifølge stifterne, har givet dem tilladelse til at forhandle mængderabatter hos konkurrerende långivere – så går det fra shitstorm til gamechanger. Men lad mig forlade ­Nykredit et øjeblik for at give et par andre eksempler.

To af de oftest anvendte eksempler på dybe og lang­varige omdømmekriser i Danmark har i de seneste år været SuperBest og Danske Bank. Når det gælder SuperBest tog forbrugerprogrammet Kontant dem ikke bare én, men to gange i at ompakke kød, som havde overskredet datoen. I anden omgang forklarede synderen, at han blot havde genbrugt bakkerne til nyt kød – men den forklaring var der vist ikke mange, der købte. Siden hen var der heller ikke så mange, der købte ret meget andet, og i dag er kæden nedlagt!

01BUSBUSINESS-140829.jpg

Danske Bank er en mere facetteret omdømmekrise end de ompakkede kødbakker fra SuperBest. Positionen som den førende folkebank i begyndelsen af finanskrisen gjorde Danske Bank til en slags eksponent for den vrede, som mange følte over for finanssektoren på dette tidspunkt. Ligeledes gjorde perlerækken af krakkede banker, at ­Danske Bank aldrig fik den ro, som i de første år var med til at hjælpe de tilsvarende banker i vores skandinaviske nabolande tilbage på omdømmesporet.

Siden fulgte det imagemæssigt katastrofale halvår fra sensommeren 2012. Krisen blev igangsat af nogle kritiske TV-indslag, accelereret af New Standards-kampagnen og kortsluttet af det nye kundeprogram. Danske Bank lider fortsat af efterveerne, og banken er stadig meget langt fra den omdømmemæssige førerposition fra før finanskrisen.

TWITTER

Et anderledes billede så vi med Ryanair, der i foråret 2015 ville etablere en base i København uden at tegne overenskomster. Fly blev blokeret, passagerer blev forsinkede og Københavns overborgmester, Frank Jensen, forbød ­kommunens ansatte at rejse med Ryanair. Det gav i øvrigt også en sjov meningsudveksling på sociale medier, hvor Ryanair kopierede Frank Jensens ansigt ind i et portræt af Marie-Antoinette og lod ham overtage citatet om at lade folket spise kage (SAS), når de nu manglede det billige brød (Ryanair).

Ryanairs omdømme faldt helt forudsigeligt – men det gjorde andelen, der ville overveje Ryanair til deres næste rejse derimod ikke! Altså tilsyneladende en shitstorm uden negativ effekt på kundeforholdene!

09busPartyprinsen.jpg

Men hvad så med Nykredit? Bliver det en SuperBest, en Danske Bank eller en Ryanair? Det bliver nok ikke en SuperBest, men ej heller en Ryanair. Mit bedste bud er en Danske Bank light – afhængigt af de kommende ugers håndtering af sagen. Der er nemlig ikke nogen klar ABC, når det gælder shitstormens rasen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere