Del : SMS
Berlingske Business

Når de kendte går til reklamen

pix-chanel

Da Chanel fik Nicole Kidmans signatur på at være reklamesøjle for No. 5 og kampagnerne rullede, boostede det salget af parfumen med 30 procent world wide. Opnår man det perfekte match, er der penge i at bruge celebrities i markedsføringen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De seneste 10 år er celebrity endorsements blevet mere og mere anvendt i markedsføringen, og i dag skønnes det, at celebrities indgår i 20-25 procent af alle amerikanske tv-reklamer. I Storbritannien estimeres det, at der i én ud af fem reklamestrategier indgår kendisser, mens tallet i Taiwan er helt oppe på 45 procent.

Men virker det at klistre et kendt ansigt på en vare?

– Selv om forskning på området er begrænset, må man nok sige ja. Dog under visse forudsætninger, siger Stine H. Jensen, der sammen med Sanne Spanheimer har gennemgået tusindvis af reklamer og annoncer som et led i et speciale på CBS.

I Danmark ligger brugen af kendisser nogenlunde stabilt på godt 9-10 procent over en 5-årig periode, men da mængden af kendisrelateret stof i danske medier er tredoblet siden 1999, er der ingen grund til at tro, at ikke også marketing-afdelingen opdager det.

Den vigtigste krog mellem celebrity og vare er forsøget på at ramme the Perfect Match. Det opnår man, når balancen mellem vare og kendis sidder lige midt i skiven. Da Channel fik Nicole Kidmans signatur på at være bannerfører for Channel No 5 og reklamerne rullede, boostede det salget af perfumen med 30 pct. world wide. Her var ingen støj i forholdet mellem produkt og celebrity.

Men det kan der da komme, som da O.J. Simpson løb ind i ganske kedelige anklager i Californien. Biludlejnings-giganten Hertz havde da i en årrække brugt den kendte american football-stjerne i markedsføringen. Men også Tiger Woods kommer givetvis under lup nu, hvor hans ellers så private og perfekte privatliv ser ud til at have flere hidtil ukendte sider.

Læs mere i Markedsføring 17-2009, der er på gaden i denne uge.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere