Del : SMS
Berlingske Business

Musik og business i parløb

08busMarkedsføring.jpg
På billedet ses fra højre mod venstre Jimmi Riise (Copenhagen Music), ­René Brøchner (TDC) og Casper Bengtson (Universal Music) fra den seneste YouSee Musik-event.

Hos Universal Music er turneaktiviteter og livemusik til store virksomheders kunde- eller medarbejder- arrange­menter det hurtigst voksende forretningsområde. Bl.a. YouSee bruger aktivt disse events i en branding- og marketingsammenhæng.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engang skovlede pladeselskaber penge ind på at sælge plader og CDer med de mest populære kunstnere, men den forretning er skrumpet betragteligt ind i takt med, at musikken er flyttet på nettet.

Det har man også kunnet mærke hos musikselskabet Universal Music i Danmark, som lever af at markedsføre og sælge musik af udenlandske og danske kunstnere ­herhjemme og danske kunstnere i udlandet via sine søsterselskaber.

Derfor har Universal Music igennem længere tid været på jagt efter nye ­forretningsområder, og et af eksemplerne er koncertaktiviteter i form af almindelig ­turnevirksomhed og livemusik til primært store virksomheders kunde- eller medarbejderarrangementer.

gylle

Forretningsområdet nåede i 2015 en omsætning på 30 mio. kr., og dermed tegnede det sig for 15 pct. af Universal Music Danmarks samlede salg i fjor, og Casper Bengtson, adm. direktør for Universal Music i Danmark, forventer en vækst på mellem 10 og 15 pct. i indeværende år.

»Samarbejder mellem artister og brands er et forretningsområde, som vi har opdyrket siden 2008, og målsætningen er, at det skal udgøre mindst en fjerdedel af vores totale salg inden for tre år,« siger han.

Koordineret indsats

En stor del af forklaringen på væksten i forretningsområdet skal findes i, at tiden, hvor der var en skarp opdeling mellem plade­selskaber og de bureauer, der bookede og arrangerede livekoncerter, er forbi.

»Siden vores opkøb af The Music Business Organisation (MBO) i 2011 er vores live-afdeling, Copenhagen Music, vokset betragteligt og tæller i dag navne som Lukas Graham, Shaka Loveless, Suspekt, Stine Bramsen, Joey Moe, Saybia, Julias Moon og Scarlet Pleasure,« siger Casper Bengtson.

Copenhagen Music er bl.a. blevet hædret som Børsen Gazelle de seneste to år, og ifølge Casper Bengtson er der stadig fuld damp på live-forretningen med fokus på B2B-markedet. Den blev i sin tid etableret af Jimmi Riise, og efter Universal Music Denmarks opkøb af MBO, er det lykkedes for ham sammen med direktør Casper Bengtson at få koordineret indsatsen mellem den corporate musik­gigant og den lille iværksættervirksomhed fra Aarhus.

Copenhagen Music har siden 2011 yderligere specialiseret sig i B2B-markedet. De leverer ikke blot artister fra egne rækker, men agerer også »mellemhandler« på artister fra andre bureauer.

pix-YouSee-TDC

Musik-events som branding

Produkterne, som typisk består af live-events, hvor bands f.eks. sættes sammen i nye konstellationer med produktion af videoindhold, som virksomhederne kan anvende til marketingformål, er – som de ovenstående tal viser – eftertragtede.

Eksempler på disse produkter er YouSee Musik, Samsung Live, Telmore Spotlight og Club Matas-koncerter, mens også virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck, Vestas og Danske Bank kan skrives på kundelisten. Produkterne har typisk form af eksklusive begivenheder, hvor både de indbudte og kunstnerne får noget ud af samarbejdet.

»Kunsterne får flere spillejob og kommer ud og møder publikum og ofte i nye sammenhænge. Eventuelt sammen med en kunstner, de ellers aldrig ville komme til at optræde sammen med. Hos virksomheden kan man invitere til eksklusive musik­oplevelser, hvilket kan være med til at styrke brandet,« siger Jimmi Riise.

Samtidig skaber den slags liveoplevelser også masser af opmærksomhed blandt deltagerne på eksempelvis Facebook, Twitter og Instagram. Til gavn for både kunstnere og virksomhed, mener Jimmi Riise.

08busPix-Lars Prisak.jpg

YouSee: Det handler om branding

Hos YouSee ser koncernchef René Brøchner flere fordele i samarbejdet med Universal Music.

»Siden TDC lancerede musiktjenesten Play i 2009 har vi satset meget på området. For os handler hele musiksatsningen i bund og grund om at lokke nye kunder til og skabe større loyalitet blandt dem, vi allerede har, »siger han.

Siden lanceringen af musiktjenesten har streaming af musik vundet endnu mere frem, og det har man også tilpasset sig hos YouSee, hvor tjenesten i dag er blevet mobil.

Men hvorfor live-events?

»Det er tænkt som en ekstra treat til vores mest loyale kunder,« siger René Brøchner.

Der uddeles også billetter til arrangementerne via konkurrencer på it- og teleselskabets hjemmesider og sociale medier.

»Det er en måde at vise kunderne, at de får underholdning fra YouSee, og der er også tale om en brandingøvelse, som vi både før og efter eventen benytter i vores kommercielle kommunikation. Det er et sted, hvor vi kan differentiere os i forhold til vores konkurrenter,« slutter René Brøchner koncernchef for YouSee.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere