Del : SMS
Berlingske Business

Misvisende eller bare morsomt?

Joe & the Juice. Kasper Basse, indehaver i forgrunden.
Joe & the Juice. Kasper Basse, indehaver i forgrunden. Foto:

Læs hvorfor myndighederne er utilfredse med Joe & the Juice's smarte drinksnavne, og skriv din mening eller kommentar.

Artiklen fortsætter under annoncen
Dagny Warming, Kontor for Ernæring, Markedsføring og Teknologi i Fødevarestyrelsen mener, at det er et spørgsmål om, hvor smart man skal have lov til at være med fantasifulde navne, hvis man vildleder nogen.

Nu har vi jo som eksempel en juice, som hedder »Hangover Heaven«. Tror man så, at folk forventer, at deres tømmermænd bliver en hel fornøjelse at rende rundt med, hvis man drikker sådan en juice?

»Vi har jo ikke så megen viden om, hvordan forbrugeren opfatter det. Det er jo interessant at undersøge, men man må jo spørge sig selv, hvad det signalerer, og hvordan det indbyder til at blive forstået. I dette tilfælde vil det for mig at se indikere, at produktet har noget med ens sundhed og velvære at gøre. Det er jo ikke smag, farve eller konsistens, det handler om. Derfor er det ikke lovligt.«

Men i dette her tilfælde – »Hangover Heaven« – er navnet så ikke så overdrevet, at de fleste nok vil forstå, at der menes, at den bare er dejlig at drikke, når man har tømmermænd.

»Måske, men så kan vi hurtigt komme ud i, at hvis det så bare er vildt overdrevet, så skal det være tilladt? Sådan er fødevarelovgivningen ikke indrettet. Hvis man signalerer, at fødevaren har den effekt, så er det fordi, man gerne vil markedsføre sig på den effekt. Så der er man ude i vildledning.«

Hvad så med drinken »Sex on the beach«? Må man kalde den det?

»Det kunne godt ligge inde under anprisningsreglerne. Hvis det i en kontekst signalerer, at det stimulerer potensen eller understreger velvære, så kan det blive en konkret vurdering af, om det produkt har en særlig betydning for sundheden eller en kropsfunktion, jo.«


Det kan vel blive det, journalister kalder en bombe under hele restaurations- og cafébranchen, kan det ikke?

»Det kan man ikke svare på generelt. Man skal ind og kigge på de enkelte tilfælde. En virksomhed bliver nødt til enkeltvis at forholde sig til, hvordan de markedsfører produktet, og hvad de indikerer i den process.«

Men kan det ikke også blive lidt kedeligt det hele?

»Det er ikke rigtig min opgave at vurdere. Men man kan jo spørge, hvor smart man skal have lov til at være, hvis man vildleder nogen.«

Læs også: Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg

Og skriv din kommentar

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere