Del : SMS
Berlingske Business

Microsoft beklager racistisk chatbot

MICROSOFT-RESULTS/
Lørdag udsendte Microsoft en officiel undskyldning efter sidste uges meget omtalte svipser, hvor sexistiske og racistiske tweets i stride strømme flød fra Twitter-profilen Tay. Foto:

Det vakte store øjne, da Twitter-boten Tay i sidste lod sig påvirke af internetstøj og pludselig mente, at Holocaust aldrig havde fundet sted. Nu beklager Microsoft for deres lidt for let-påvirkelige chatbot

Artiklen fortsætter under annoncen

Lørdag udsendte Microsoft en officiel undskyldning efter sidste uges meget omtalte svipser, hvor sexistiske og racistiske tweets i stride strømme flød fra Twitter-profilen Tay. Det skriver The Guardian.

Det kunstige intelligent-program Tay var specieludviklet til at kommunikere i en frisk og ungdommelig tone tiltænkt det yngre publikum - et eksperiment i ”kunstig interaktion” med webbrugere i afslappede samtaler. Det skriver Version2.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-MICROSOFT

Sådan gik det bare ikke. I stedet fik chatbot'en i løbet af dens 16 timers korte levetid blandt andet hyldet nazismen, sammenlignet feminisme med kræft og påpeget at Holocaust aldrig fandt sted.

Efter længere tids sporadiske fornærmelser fandt Microsoft det torsdag nødvendigt helt at lukke profilen.

»Vi er dybt beklaget over de fornærmende og sårende tweets fra Tay, som hverken repræsenterer hvem vi er eller hvad vi står for, og heller ikke hvordan vi designede Tay«, skrev Microsofts forskningschef Peter Lee i en meddelelse på Microsofts hjemmeside fredag.

Danskerne: Ingen frygt for robotter hos os - 1

Tay var udviklet til konstant at oplære nye sproglige færdigheder og sætningskonstruktioner baseret på hvad brugerne skrev. Peter Lee fremhæver, at flere brugere bevist forsøgte at påvirke bot'en i en negastiv retning i koordinerede angreb. Skriver Version2.

Ifølge Microsoft har man omvendt haft god succes med andre lignende chateksperimenter. Siden 2014 har chat-boten XiaoIce været benyttet af 40 millioner kinesere, og været kendt for dens gode samtaleevner, som løbende forbedres.

Tays profil er stadig åben, men blot tre af de oprindelige tweets står tilbage efter sidste uges fadæse.

pix-Satya Nadella, Microsoft

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere