Del : SMS
Berlingske Business

MetroXpress solgt til Schweiz

metroxpress
Foto:

Det schweiziske mediehus 20 Minuten har købt de to danske gratisaviser metroXpress og 24 timer.

Artiklen fortsætter under annoncen

20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark, som udgiver de to danske gratisaviser, metroXpress og 24timer. Sælgerne er Metro International SA med 51 procent og A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.

De to gratisaviser har tilsammen et læsertal på ca. 730.000, og det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. De cirka 80 ansatte omsætter for cirka 190 mio. kr. om året.

"20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge succesfulde gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark," skriver Metro International i en pressemeddelelse.

Parterne oplyser ikke den konkrete købesum, men der er tale om et lavt tocifret millionbeløb i euro, skriver Metro International.

Det er anden gang at Tamedia investerer i udlandet. I 2007 købte schweizerne gratisavisen L'Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.

Mediekoncernen Tamedia har hjemme i Zürich og koncernen er et af de førende schweiziske mediehuse med flere dagblade, ugeaviser, magasiner, digitale aktiviteter samt flere trykkerier. Mediehuset er fra 1893, og har været noteret på den Schweiziske børs siden 2000.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere