Del : SMS
Berlingske Business

Mediernes mangfoldighed

pix-gylling2

Vi har for tredje år i træk bidraget til det journalistiske institut på Oxford University, Reuters’ internationale undersøgelse af det digitale nyhedsforbrug, som blev publiceret i forrige uge. Lad mig, også i lyset af det nyligt indgåede medieforlig, fremhæve tre af de tendenser i rapporten, som jeg har lagt særligt mærke til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den første tendens har jeg tidligere beskrevet på disse sider – nemlig at danskernes elektroniske nyhedsforbrug fortsat er skruet lidt anderledes sammen end i mange andre lande. Det elektroniske nyhedsforbrug i Danmark foregår i relativt høj grad via de enkelte mediers forsider, og søgemaskiner og aggregatorer (tjenester, som samler nyheder fra forskellige kilder) har kun begrænset betydning.

Således svarer 46 pct. af danskerne, at de har fundet frem til nyheder i digital form direkte via besøg på et nyheds-medie i den foregående uge, mens de tilsvarende tal eksempelvis er 33 pct. i USA og 20 pct. i Japan. Som jeg læser udviklingen, så er denne særstilling for de store nyhedsbrands et resultat af den kamp, som de danske medier kæmpede mod aggregatorerne i starten af nullerne – også kendt som krigen mod de dybe links.

Den anden tendens har jeg faktisk også tidligere behandlet på disse sider. Rapporten dokumenterer nemlig, at de europæiske forbrugere af digitalt nyhedsindhold især efterspørger neutralitet og objektivitet hos deres nyhedskilder, hvor eksempelvis amerikanerne er meget mere åbne over for kilder, som åbent udtrykker egne holdninger og skarpe vinklinger.

Det ligger fint i tråd med en klumme, som jeg skrev på disse sider for 3 1/2 år siden, hvor jeg anvendte image-tabet hos Politiken efter publiceringen af »Jægerbogen« som eksempel. Publiceringen havde nok en publicistisk pointe, og en tydelig effekt på løssalget, men gav altså også ridser i imagelakken. Som modeksempel anvendte jeg amerikanske Fox News, som har stor succes med tydelig holdningsbåret journalistik.

Den tredje tendens er den stærkt stigende anvendelse af mobile enheder, som vel næppe kan overraske nogen. Men inden jeg går videre til konsekvenserne af dette, så lad mig citere Danske Mediers direktør, Ebbe Dal, som efter indgåelsen af det nye medieforlig udtalte:

»Vi havde ønsket, at politikerne havde lyttet til de private mediers advarsler om, hvad et fortsat frit spillerum for de statslige medier på nettet kan betyde for de private mediers muligheder fremover. Det er ikke sket – og det kan blive et alvorligt tilbageskridt for mangfoldigheden i den danske medieverden i årene fremover.«

Og Ebbe Dal har naturligvis ret i, at eksempelvis DR har rigtig godt fat i danskernes digitale nyhedsforbrug, men dog ikke helt så godt fat, som eksempelvis BBC har i englændernes. Jeg tror faktisk, at den stærkt stigende brug af mobile enheder kan vise sig at blive en lige så stor udfordring for de private digitale mediers mangfoldighed i de kommende år, som DR er.

Det er nemlig sådan, at de mobile nyhedsforbrugere gennemsnitligt benytter færre kilder end dem, som benytter sig af computeren. Ligeledes er brugen af apps og behovet for de ovennævnte aggregatorer større blandt de mobile nyhedsanvendere, hvilket måske kan være med til at sætte de danske mediers særstilling på dette område under pres. Det skriver jeg en klumme om, når næste års rapport er udkommet!

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere