Del : SMS
Berlingske Business

Markedsføring er også Kylie i Sloggi

26BUS20140909-144553-2BM.jpg
Stifteren af Step It Up, Hanna Lindskov, er forhandleren mellem virksomhed og musikartist, manager og pladeselskab. »Virksomheden vinder, når artisten også engagerer sig i samarbejdet, og artisterne kan noget kreativt, som man ikke kan købe sig til på et reklamebureau,« siger hun. Foto: David Leth Williams

Virksomheden Step It Up laver reklamesamarbejder mellem virksomheder og artister og oplever stor efterspørgsel – også fra udlandet, hvor stifteren Hanna Lindskov netop har forhandlet en stor kontrakt mellem undertøjsmærket Sloggi og popstjernen Kylie Minogue.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det begyndte som en musikkarriere, men det er endt som noget helt andet. For Hanna Lindskov er et ønske om at blive stor i musikbranchen blevet til et ønske om at blive stor i den niche af markedsføring, der kaldes co-branding, hvor to varemærker skaber reklame sammen, så begge parter får noget ud af det. Og indtil videre går det godt.

Popsangerinden Medina og sodavandsmærket Schweppes har samarbejdet om TV-reklamer, musikvideo og personlig reklame for Schweppes fra Medina på sociale medier. Musikeren Lukas Graham og højtalervirksomheden Dali har samarbejdet om flere dokumentarfilm om Lukas Graham. Tuborg fører musikkonceptet Apropos Live med en række upcoming DJs, der får stillet anderledes spillesteder til rådighed til at spille deres musik. Popstjernen Kylie Minogue har sammen med undertøjsmærket Sloggi produceret en video, der vises til Kylie Minogues koncerter.

Fælles for samarbejderne er, at Step It Up har været med til at forhandle aftaler for og matche dem.

Hanna Lindskov er stifteren af Step It Up, og med en baggrund i Aalborgs musikmiljø og et indgående kendskab til musikbranchen stiftede hun i 2009 virksomheden. Hun er halvt japaner og havde et ønske om at eksportere danske musikproduktioner til Japan. I den forbindelse fik Hanna Lindskov kontakt til producerne Jon og Jules fra pladeselskabet Nexus, der formidler kontakten til DJen Morten Breum, der skulle have produceret en video til singlen Every Time, som han og sangeren Sisse Marie stod bag.

»De havde ideer til en musikvideo, der visuelt var meget smuk. Derfor snakkede jeg med Morten Breum og Sisse Marie om, hvilke brands de kunne lide og kunne se sig selv interagere med. Citroën endte med at blive hovedsponsor, og en hel masse andre brands var også med, så vi havde et højere budget end ellers. I løbet af de første 24 timer blev det den ottende mest sete video på You­Tube,« siger Hanna Lindskov.

Helt nye muligheder for markedsføring

Siden 2009 har virksomheden udviklet sig. I dag arbejder Hanna Lindskov som forhandleren mellem virksomhed og musikartisten, manager og pladeselskab, hun hjælper med at prissætte de ydelser, som artisten kan tilbyde, eller virksomheden ønsker, og hun sætter kontrakterne mellem parterne i stand. Og fra at være musikbranchens hånd i forhandlinger med virksomheder er Step It Up nu i højere grad virksomhedens hånd over for musikbranchen.

»Jeg sørger for, at en virksomhed ikke bare betaler en stor sum penge til en artist, der bliver ansigt i en kampagne. Artisten bliver involveret og får lov til at arbejde med sine ideer til et samarbejde. Virksomheden vinder, når artisten også engagerer sig i samarbejdet, og artisterne kan noget kreativt, som man ikke kan købe sig til på et reklamebureau. Det er også derfor, de er dygtige på de sociale medier og har mange fans,« siger Hanna Lindskov.

Co-branding-aftalerne handler om alt fra musikvideosponsorater, fælles reklamer, personlig reklame på de sociale medier, fællesprojekter som dokumentarfilm, live-begivenheder og meget andet, hvor en kunstner og en virksomhed kan arbejde sammen om markedsføring, i stedet for at kunsteren kun agerer model.

Ifølge Hanna Lindskov giver musiksamarbejderne en hel anden form for markedsføring, som virksomhederne ikke kan købe sig til. I Norge matchede Step It Up tidligere i år en kampagne mellem undertøjsmærket Sloggi og en stor norsk sangerinde, Sandra Lyng, hvor udbyttet af samarbejdet slog kraftigt igennem.

»Sandra Lyng endte på forsiden af samtlige af de mest læste medier i Norge med billederne i Sloggis undertøj, og det samme gjorde hendes musikvideo, som var sponsoreret af Sloggi, der blev set over 100.000 gange de første 16 timer. Desuden er Sloggi med i en dokumentarfilm i otte afsnit om Sandra Lyng, der sendes på TV 2 Norge i løbet af efteråret, og Sloggi får derfor adgang til en masse kanaler, de normalt ikke ville kunne købe sig til,« siger Hanna Lindskov.

Step It Up arbejder på at få samarbejderne til at virke bedst muligt, og Hanna Lindskov fortæller, at det handler om at finde den rette artist til den rette virksomhed. De skal interessere sig for hinanden, før det bliver et godt samarbejde, og det kan også være en fordel, når artisten ikke er for stor.

»Jeg tror på, at lokale aftaler rammer forbrugerne bedre end globale aftaler. Musikeren Usher har lavet co-branding med vodkavirksomheden Belvedere, men han rammer måske ikke danskerne så godt, som bandet Suspekt ville gøre i sådan en kampagne. Så det handler om at finde de rette artister eller indgå globale aftaler, der også kan ramme lokalt i de enkelte lande,« siger hun.

Efterspørgsel fra udlandet

Hanna Lindskov har senest ansat en mand med PR-kundskaber i virksomheden, så de nu er to personer, og med stor interesse fra udlandet er hun gået i gang med at lægge en vækstplan.

Siden 2009 har Step It Up indgået omkring fire store aftaler om året i henholdsvis Danmark, Norge, Finland og Sverige. Senest er aftalen med den tysk-schweiziske virksomhed Triumphs undertøjsmærke Sloggi og den internationale popstjerne Kylie Minogue med til at vise, at der også er brug for Step It Ups kundskaber i udlandet.

Se teaseren til Kylie Minogues video her

»At jeg kan forhandle aftaler med internationale aktører, viser mig, at der er gode muligheder for min virksomhed i udlandet. Jeg har ikke hørt om andre, der laver det samme som mig i Danmark, og globalt er det ofte også virksomhederne, der selv kontakter artisterne eller omvendt. De mangler en person, der kan stå i midten og forstå både virksomhedens og artisternes behov og ønsker, som er det, jeg kan,« siger Hanna Lindskov og fortsætter:

»Efter mit Sloggi-samarbejde i Norge blev jeg spurgt, om jeg var interesseret i at starte op i Norge, fordi branchen manglede en virksomhed, der laver det, jeg gør. Managere fra USA ringer til mig og spørger, om jeg kan finde aftaler til deres artister, så der sker virkelig noget lige nu,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere