Del : SMS
Berlingske Business

Makkerparret bag købet af Børsen

jP /POLITIKEN
Lars Henrik Munch (v) og Stig Kirk Ørskov (h).

Bestyrelsesformand Lars Munch får sin drøm opfyldt. Koncernchef Stig Ørskov får sit svendebrev.

Artiklen fortsætter under annoncen

JP/Politikens Hus’ køb af dagbladet Børsen er historien om en drøm, der går i opfyldelse. Hovedarkitekten bag købet er bestyrelsesformand Lars Munch, der siden fusionen mellem Politiken og Jyllands-Posten har haft et inderligt ønske om at overtage Børsen fra det svenske Bonnier-dynasti.

Werge

Det lykkedes ikke, mens Munch var administrerende direktør for JP/Politikens Hus, men hans afløser på posten, administrende direktør Stig Kirk Ørskov, fik aftalen driblet i land gennem mange måders forhandlinger.

Æren for købet, hvis det vel at mærke godkendes af konkurrencemyndighederne, kan ikke tilskrives én person, men det var næppe sket uden Lars Munchs nære forbindelse til Bonnier-familien.

Lars Munch var indtil 1999 topchef i Bonnier, og han har lige siden holdt en tæt kontakt til familien. Når familien i sidste ende vælger at satse på JP/Politikens Hus, kan forbindelsen til Lars Munch ikke underkendes, men to omstændigheder skulle falde på plads, før de egentlige forhandlinger kunne gå fra drøm til realitet. Først og fremmest kunne Lars Munch tilbyde den rette sum, men nok så vigtigt var det, at Bonnier havde fået en ny koncernchef, Thomas Franzén, som ikke har Bonnier-blod rullende i årerne, så mens Lars Munch kunne tale med familien, kunne Stig Ørskov og Thomas Franzén forhandle med afsæt i en ren strategisk tankegang.

Med købet har Lars Munch endnu engang dokumenteret sine diplomatiske evner, som giver resultater om ikke på kort sigt, men som netop har den tålmodighed, der skal til for at nå et resultat, før eller siden.

JP/Børsen

For Stig Ørskov har købet været et svendestykke, og han har, hvis købet bliver godkendt, sat sig markant i stolen som administrerende direktør. Han overtog posten i 2014. Det var på mange måder forventeligt, at han skulle overtage koncern­chefposten efter Lars Munch, men mange iagttagere så også skiftet som et dramatisk skift mellem to personligheder. Mens Lars Munch beskrives som den venlige, tillidsvækkende og diplomatiske topchef, bliver Stig Ørskov ofte beskrevet som den mere bistre, kontante og til tider noget udiplomatiske topchef, der gerne sender en lussing af sted til dem, der kommer hans vej på tværs. Begge vil formentlig skrive under på beskrivelsen, men med nuancer, for sandheden er, at Lars Munch og Stig Ørskov har været et tæt og stærkt makkerpar i næsten ti år.

Stig Ørskov kom for alvor ind i varmen hos Lars Munch, da han var chefredaktør på Politiken og stod bag en markant transformation i 2006. Politiken blev skåret til, og der blev flyttet ressourcer fra print til web i et hidtil uset omfang. Øvelsen førte til en fordobling af Politikens overskud efter en markant forbedring på et tocifret millionbeløb.

Berlingske

En anden lighed mellem Lars Munch og Stig Ørskov er, at når de først har truffet en beslutning, er de vedholdende. Lars Munch var det med satsningen på gratismedier, som var en rent defensiv beslutning, der i sidste ende kostede en halv milliard kroner, men som blev betragtet som nødvendig for at beskytte annoncemarkedet mod aggressive islændinge.

Stig Ørskov er gået med samme energi ind i satsningen på business-sitet Finans.dk. Det blev lanceret som en revolution, men satsningen har ikke levet op til egne målsætninger, og de færreste har opdaget revolutionen. Men det har ikke fået Ørskov til at ryste på hænderne og opfinde kreative tilbagetrækningsargumenter. Har ledelsen først truffet et valg, holder den fast i ambitionerne og udviser en robusthed, som man netop kan tillade sig at gøre, når der er rigeligt med penge på bankbogen. De penge var gode at have i forhandlingerne med Bonnier om Børsen. Mens Lars Munch fik sin hedeste drøm opfyldt, står Stig Ørskov som topchefen, der fik lov til at bruge pengetanken på at distancere mediehuset fra konkurrenterne på det danske marked.

JP/ Politikens Hus køber Dagbladet Børsen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere