Del : SMS
Berlingske Business

Legos vellykkede flirt med Hollywood

USA CINEMA
The Lego Movie er blevet vel modtaget og sætter nye standarder for reklamefilm. Morgan Freeman og Liam Neeson lægger stemmer til. Foto:

The Lego Movie er blevet vel modtaget og sætter nye standarder for reklamefilm. Morgan Freeman og Liam Neeson lægger stemmer til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lego og den amerikanske filmgigant Warner Bros. har åbenbart ramt noget hos amerikanerne.

The Lego Movie har allerede siden premieren den 7. februar indtjent 70 mio. dollar, og eftersom produktionsomkostningerne ligger på 60 mio. dollar, så er det en succes. På trods. For ifølge flere marketingsfolk har det været et risikabelt projekt, fordi filmen er en halvanden time lang reklame for et produkt, der ganske vist kendes af de fleste børn rundt om i verden, men som også i konceptet tvinges ind i et Lego-univers, der ikke nødvendigvis egner sig til lange film.

06BUSlego-movie.jpg

Men filmen er blevet populær, og samarbejdet med Warner Bros. er måske dermed cementeret. Men det er langt fra første gang, at Lego forsøger sig med Hollywood. Der har været et samarbejde med Lucasfilm om »Star Wars« i 1999 og andre. Og den aktuelle film har også været undervejs længe. Ifølge Wall Street Journal besøgte Warner-produceren Dan Lin og forfatterne Dan og Kevin Hageman allerede Legos hovedkvarter i 2009 og fremlagde ideen om en film for virksomheden. »Hvad er der i det for os«, var Lego-direktionens reaktion til besøget ifølge Lin. Og et af svarene var at gøre Lego mere tiltrækkende for lidt ældre børn også – det er dem over 12 år, fordi Lego har et godt tag i børn mellem fem og 12 år, men derefter går de ind i det, Lin kalder for »de mørke år«, hvor de vokser fra Lego.

Lego på burgerbar, i bogreolen og . . .

Men der er også lagt store planer for mer-chandise og andet i forbindelse med filmen. Der bliver produceret nye figurer, og Warner Bros. siger, at Lego ikke stillede betingelser om et bestemt univers eller bestemte figurer i filmen. Tværtimod meldte Billund tilbage, at de havde frie hænder, og at de ville producere nye figurer, hvis det var nødvendigt. En bred vifte af sideprodukter har været under udvikling, og McDonalds er også involveret i markedsføringen gennem produktplacering af små plastikting i forbindelse med køb af et af kædens »Happy Meals« for børn. Bøger, videospil og meget andet følger i kølvandet på det, og udviklingen vil givetvis gå lige så stærkt, som dengang Lego første gang flirtede med Hollywood i forbindelse med »Star Wars«.

Det var den første alvorlige udvikling henimod, at Lego gik fra et selvstændigt univers til at efterligne ting, der allerede var populært. Eller som Legos vicedirektør, Jill Wilfert, siger, så var det første gang, at »Lego følte et behov for at fortælle andres historier i Lego format«. Et risikabelt foretagende. Senere fulgte et filmstudie i forbindelse med Steven Spielbergs populære film »Jurrasic Park«. Og så kom »Harry Potter«, »Indiana Jones«, »Lord of the Ring« og en lang række andre filmuniverser til.

Og hvad siger folk så om den: Bloggeren og den canadiske filmkritiker Jason Gorber skriver, at the Lego Movie er den bedste animerede film, der er lavet i år. Han rammer intentionen bag filmen meget præcis ved at erklære, at det er »børnefilm for voksne, og en voksenfilm for børn«. Men han indrømmer så også, at han er en af de mange »Lego-nørder«, der findes og har besøgt Billund selv. Og hvis man kigger på de mange tweets og umiddelbare reaktioner, som f.eks. skrives på de enkelte amerikanske biografers hjemmesider, så tyder det på, at den også rammer et bredt publikum. I hvert fald voksne, som tager deres børn med ind for at se den. For den er selvfølgelig anderledes i sin opbygning. Det er »klodsede« Lego-figurer, der styrer filmen, og hver eneste scene er omhyggeligt konstrueret på en sådan måde, at hvis man standsede filmen, så ville der være et Lego-univers, der kunne bygges med de klodser, der nu er på markedet.

En chance på det amerikanske marked

Hvor mange penge, der er i det for Lego, er selvfølgelig umuligt at sige noget om, for der er ud over indtægterne fra filmen også salg af merchandise og salg af klodser. Og eftersom hver eneste person på jorden i gennemsnit ejer 86 klodser, og børn anslået bruger fem mia. timer på at bygge med Lego, så er der noget at hente. Og de amerikanske stemmer er også så velkendte, at kritikerne siger, at man umiddelbart bliver ført ind i universet på en tryg måde med Morgan Freeman, Liam Neeson, Chris Pratt og andre kendte Hollywood-skuespillere, der lægger stemmer til.

LEGO-premiere

Men alt det her burde aldrig nogensinde have virket, skriver Dorothy Pomerantz i magasinet Forbes. Ifølge hende er filmen en satsning, og spørgsmålet er, hvad Hollywood får ud af det her. Konceptet er en 90 minutters reklame skåret så godt til, at alle kan følge med. Og at den samtidig på en række områder er nyskabende tilfører blot konceptet endnu flere muligheder. Men det burde aldrig have virket – ifølge hende. Og det er stadig ifølge Dorothy Pomerantz tvivlsomt, om man bare kan sige, at et godt produkt kan sikre en biografsucces. Der er også nødt til at være et meget originalt og grænseoverskridende manuskript og gode forfattere bag for at få det til at lykkes. »Når noget er godt, er det ligegyldigt, hvor ideen kommer fra. Den vil finde et publikum,« som hun skriver.

Kritikeren Owen Gleiberman skriver, at filmen er »ti gange mere dygtig og smart og skæg, end den behøvede at være«.

»Ved at hente nogle utroligt kreative og talentfulde filmmagere ind og give dem frie hænder til at forfølge deres vision, så bliver der skabt noget originalt og underholdende,« som han udtrykker det.

LEGO MOVIE

Det er ikke mange år siden, at Lego kæmpede med ryggen mod muren for at overleve i en verden, hvor computerspil var ved at erobre markedet også hos det segment, som Billund-virksomheden normalt henvender sig til. Men det er lykkedes for Lego at overvinde det ikke alene med Hollywoods hjælp, men også ifølge de amerikanske medier ved at tage nogle chancer på det amerikanske marked som nu med filmen.

Men man har også med filmen og Legos licenser kunnet matche en række karakterer, som Warner Bros. ikke havde adgang til. F.eks. Simpsons, som Lego også har fået med i filmen.»Normalt er det et rettighedsmæssigt mareridt, men netop samarbejde med Lego gav os den mulighed, fordi de havde en række rettigheder, og det gav en række muligheder i filmen«, siger Lin.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere