Del : SMS
Berlingske Business

Lego og de andre: Dem man roser, og dem man skoser

til bm f Bylinefoto2011
Kresten Schultz Jørgensen, Adm. Direktør og kommunikationsrådgiver Foto:

Meninger om medier

Artiklen fortsætter under annoncen

Man kan med al mulig sindsro konstatere, at Legos markedsposition nærmer sig det fabelagtige. I sidste uge fremlagde koncernen sit halvårsregnskab, og ja, koncernen er nu verdens største legetøjsfirma efter en fabelagtig omsætning, der er tredoblet på blot seks år.

Det samme er pressedækningen efterhånden blevet, helt fabelagtig. Uge efter uge er dækningen i erhvervsaviserne Berlingske, Børsen og Jyllands-Posten changerende i varianter af positiv, ærefrygtig, ærbødig over det skamrosende til det direkte leflende.

I forbindelse med sidste uges fremlæggelse af virksomhedens halvårsregnskab kunne man således her i avisen læse, at Legos historie var som et »eventyr«, hvor virksomheden som »stjernen over dem alle i dansk erhvervsliv« nu »spurter« og »stormer« forbi konkurrenterne, og hvor eneste slange i paradis kan være frygten for, om den administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp (der endnu engang har »grund til et stort smil på læberne«), skulle fortrække til et andet job.

Hold da op for en ærefrygt og journalister med hatten i hånden. Nu har også denne klumme­skriver den største respekt for både Lego-koncernen og Jørgen Vig Knudstorp. Jeg har endda som kommunikationsrådgiver haft det privilegium at arbejde med koncernen og har reverenter talt kun godt at sige om virksomhedens ledelse, strategi og etik. Så måske jeg på netop dén hermed offentliggjorte baggrund må stille et lidt overset spørgsmål: Er der ikke i disse års medie­dækning en tendens til, at nogle virksomheder uagtet den aktuelle nyhedsvinkel bæres i guldstol igennem medierne, mens andre får en begmand, uanset hvad de præsterer?

Lego er verdens største legetøjsfirma - 1

Jo, der er en tendens, og den er endda velbeskrevet i kommunikationsforskningen som den inerti, der tillader visse brands (som f.eks. Lego) at være højt hævet over kritik, mens andre (man kan pege på SAS, DSB og efterhånden også DONG) suger kritikken til sig, også når det faktisk kan forekomme lidt uretfærdigt.

Kommunikationsforskeren Timothy Coombs har døbt fænomenet henholdsvis halo-effekten og velcro-effekten. Der er tale om en art »kassekredit« eller mangel på samme, det vil sige en tendens til, at visse virksomheder med et godt omdømme oplever, at det gode omdømme beskytter dem mod kriser som »et skjold« eller som en tilstand, hvor både journalister og andre stakeholdere lader tvivlen komme virksomhederne til gode.

Begrebet halo er velvalgt, fordi det inden for natur­videnskaberne dækker en lysende ring af iskrystaller, som omkranser f.eks. en planet. Omvendt er velcro, det fysiske materiale, der fastholder genstande som klister eller lim.

Lego koncernen

Og ja, Lego er nu engang et godt eksempel på en virksomhed med betydelig halo-effekt, hvad jeg ikke nævner her som en kritik, snarere som en anerkendende konstatering. Periodiske kriser overlever man – måske – af den grund nemmere. Et konkret eksempel er fra juli i år, hvor selveste Greenpeace blæste til angreb på Lego på grund af virksomhedens samarbejde med Shell, men midt i kritikken pludselig også anerkendte netop Legos særlige, mytiske status: »Vi elsker Lego,« skrev Greenpeace således på sin hjemmeside. »Alle elsker Lego. Men når Legos position bruges til at sælge propaganda til børn sammen med en uetisk virksomhed, der har travlt med at ødelægge klodens naturressourcer, må vi gøre noget. Hjælp os med at standse Shells forurening ved at underskrive denne bøn til Lego om at droppe samarbejdet med Shell.«

Lego modarbejder man ikke. Man roser Lego – og man nøjes tilsyneladende med at bønfalde koncernen, selv når der måske er grund til kritik.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere