Del : SMS

Kraften har været med Disney: Knap halv million danskere har set Star Wars

Star Wars premiere
Gallapremiere på STAR WARS: THE FORCE AWAKENS i IMAX 3D tirsdag 15. december 2015. Foto:

Langt over 400.000 danskere har siden premieren på den nye Star Wars-film 16. december købt billetter. Også på verdensplan har filmen sat rekorder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange danskere har ikke blot tilbragt juledagene i selskab med familien. For rekordmange herhjemme har julen nemlig også budt på en tur i biografen og ud i en fjern galakse sammen med Star Wars-stjerner som Han Solo (Harrison Ford) og Leia (Carrie Fisher).

Disney oplyser til Berlingske Business, at der er blevet 432.000 billetter siden premieren på den nye Star Wars-film »The Force Awakens« siden premieren 16. december.

»Det er gået over vores egne forventninger, og vi er selvfølgelig glade for at så mange danskere har været inde at se filmen,« siger Lars Høngaard, marketingschef i Disney Danmark.

JAPAN-

Med salgstallene, som de er nu, ligger filmen ifølge Lars Høngaard 25 procent over Disneys egne forventninger til salget i Danmark.

Han oplyser, at filmen allerede nu er den bedst indtjenende Star Wars film nogensinde, hvis man ikke indregner inflation. Samtidig nærmer den sig hurtigt rekorden som den mest sete Star Wars-film.

US-ENTERTAINMENT-FILM-STAR WARS

Verdensrekord

Den nye film ventes da også at blive en ganske guldrandet forretning for Disney. Alene i Danmark var der mandag blevet solgt billetter for mere end 48,5 millioner kroner.

Og ifølge Bloomberg har Star Wars: »The Force Awakens« på 12 dage rundet én milliard dollar i billetsalg på verdensplan, dermed slår den nye Star Wars-film verdensrekorder.

Star Wars-filmen slår således Jurrasic World i at sælge billetter for én milliard dollar på kortest tid. Dinosaurfilmen solgte nemlig blot billetter for én milliard dollar på 13 dage i juni i år.

Se billederne: Star Wars er stadig Hollywoods guldklump:

starwars-pix.biz

Star Wars-filmen kommer til at få endnu et billetboom, når filmen den kommende tid bliver vist i Kina.

Siden Disney overtog rettighederne til det legendariske Star Wars-brand fra Lucasfilms for godt fire milliarder dollar i 2012, har den nye film været ventet med stor spænding. Og samtidig har der været spekuleret i, om Mickey Mouse-selskabet kunne forvandle det store potentialet i science fiction-dramaet til milliarder i kassen.

GERMANY STAR WARS

Op til filmen har det ene estimat efter det andet dog konkluderet, at der er store summer i lysværd, laserkanonerne og vilde luftkampe i det ydre rum.

Indtil videre har de seks Star Wars-film i alt solgt billetter for mere end 30 milliarder kroner, viste en sammentælling fra Berlingske tidligere på året. Læg dertil salg af legetøj, fanmateriale og DVDer.

Beregninger fra analysevirksomheden Nomura Securities viste kort før premieren, at den nye film alene kan indtjene mere end ni milliarder dollar eller godt 61 milliarder kroner til biografer, TV-selskaber, detailhandel, legetøjsmagere.

STAR WARS-FILM

Artiklen er opdateret klokken 11:48 med de endelige tal for billetsalget i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere