Berlingske Business

København er hot, Danmark er not

Tivoli Åbning 2009
Overskrift
Foto:
Tivoli Åbning 2009
Overskrift
Foto:

Mens København er et stærkt brand, så går det værre med Danmark som helhed. Og det på trods af, at der er brugt 400 millioner kroner på markedsføringen af vores fædreland.

De europæiske forbrugere har i forbindelse med European Consumers Choice Awards netop stemt København ind på en førsteplads på listen over de bedste byer at besøge i 2011.

- København er en af Europas mest interessante byer i øjeblikket. Vi forsøger at nominere de 10 byer, som vi mener, er dem, der rykker sig mest. Det mener vi helt sikkert, at København gør, siger administrerende direktør for European Consumers Choice, Maximilien Lejeune.

Dertil kommer, at New York Times i januar placerede København på en femteplads over de 31 bedste rejsemål i verden netop nu.

Omvendt har vi i Danmark endnu ikke mærket effekten af de 400 millioner kroner til branding af landet, der er blevet skudt af siden 2007.

Således skriver dagbladet Børsen, at Danmark på Anholt-GfK Ropers Nation Branding Index ikke har flyttet sig et hak. Og hvad værre er, så har danske Reputation Institute lavet en parallelmåling på image, hvor Danmark er det dårligst placerede skandinaviske land, mens Sverige ligger helt i top.

Ingen stolthed

Torben Riis Larsen, der skriver en ph.d om national branding på CBS siger følgende til Børsen:

- Man kunne måske have fået mere ud af at forbedre Danmark indefra via øget støtte til f.eks kulturelle tilbud eller bedre integration af indvandrere.

Hos bureauet Brandhouse mener administrerende direktør Stig Helgens Binggeli, at det ville hjælpe, hvis globale danske virksomheder integrerede danske symboler i markedsføringen.

- Men de er simpelthen ikke stolte nok over at være danske, siger han.

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre netop besluttet at give 210 millioner kroner til de nationale brandinitiativer over de næste to år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen