Del : SMS
Berlingske Business

Knudstorp vinder - Engel taber

pix_jørgen_vig_business
Portræt af Legos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp. Foto:

Virksomheder som Vestas og Dong Energy er drønet i bund, mens Lego og FLSmidth er højdespringere i PR Barometeret 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Lego hedder topchefen Jørgen Vig Knudstorp. Han er feteret – nærmest en helt.

I Vestas hedder topchefen Ditlev Engel. Han er udskældt – nærmest en idiot.

Hvad er forskellen på de to topchefers kommunikation, ud over at de er helt forskellige personligheder? Den ene taler om følelser, den anden har en tilknappet mimik.

Givetvis opleves det som autencitet over for en mere iscenesat og kontrollerende stil, og i analysefirmaet Aalunds PR Barometer 2012 placeres Lego på andenpladsen, mens Vestas dykker til en plads nær bunden.

Attitude smitter af, når virksomhedernes image og kommunikation vurderes af erhvervsjournalister, selv om ord ikke er nok for at opnå succesrig kommunikation. Der kræves også handling og resultater.

Kommunikationsrådgiver Anne Katrine Lund, der er ph.d. i retorik og har skrevet en række bøger om strategisk kommunikation, siger om årets PR Barometer:

“Kommunikationsafdelingernes opgave er ikke at klæde deres ledere på, men at sørge for, at de har tøj på hele tiden. Det er virksomhederne i toppen af den her liste klar over. De er kommunikationsrådgivere og også djævlens advokat. De ekspederer ikke bare en sag og pakker den ind i gavepapir, så alt ser pænt ud.”

Se billederne:  10 virksomheder der er bedst til kommunikation

Det er Tordenskiolds soldater, der befinder sig i toppen af PR Barometeret:

Novo, Lego, Novozymes, Grundfos, FLSmidth og Danfoss. De samme virksomheder, som vi kender fra andre imageundersøgelser. Virksomheder, der klarer sig godt økonomisk, har en ledelse, der nyder respekt, har et bedre virksomhedsimage og velfungerende kommunikationsafdelinger.

Koncerndirektør for kommunikation i Vestas Morten Albæk er ikke overrasket over vindmøllevirksomhedens dyk i PR Barometeret og siger om Vestas kommunikationsstrategi:

”Først og fremmest skal vi ændre vores tone of voice til at være mere ydmyge og mere faktabaserede i vores argumenter for at vise, at Vestas er en virksomhed, der gør sit bedste hver eneste dag på en professionel måde for at bringe virksomheden tilbage på ret køl og tilbage til profitabilitet.”

Steffen Lüders, CEO og partner i kommunikationsbureauet Mannov, siger om placeringerne på barometeret:

”Man skal lade være med at tro, at en lavere rangering på denne liste betyder, at kommunikationsafdelingen klarer sig dårligere eller er mindre professionel end dem, der er øverst på listen. Det er ikke en popularitetskonkurrence at være pressechef/kommunikationschef, men et job, der skal udføres i forhold til det givne mandat.”

Læs den store specialrapport om kommunikation og mød Danmarks bedste kommunikationschef i Berlingske Business Magasin torsdag 4. oktober 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere