Berlingske Business

Klik og køb en nyhed

Klik
Folk, der klikker ind på f.eks. business.dk, har så stor glæde af de netbaserede tjenester, at det svarer til at få en check på 300 kroner, viser ny undersøgelse. Foto:

Meget tyder på, at der inden for ganske få måneder vil være en lille håndfuld nye betalingsmodeller at vælge mellem, hvis man vil have penge for indhold på nettet. TDC, Google og Apple barsler alle med betalingsløsninger.

Man har talt om det i årevis, men nu skulle det være ganske vist: Inden længe bliver det faktisk teknisk muligt at opkræve betaling for journalistisk indhold på nettet, uden at brugerne skal trækkes med besværlige login-producerer og lange kreditkortnumre.

Faktisk er der ikke blot løsninger på vej - der er tilsyneladende snart et helt væld af muligheder at vælge mellem, hvis man driver netmedie og vil have en nogenlunde hæderlig forretning ud af det.

Danske TDC er blot et blandt flere telselskaber, som roder med mikrobetaling - særligt den såkaldte IP-billing, der er en kærkommen, ekstra indtægtskilde for selskabet, som agerer i et marked, hvor det er svært at skabe vækst på traditionelle teletjenester.

IP-billing dækker over, at selskabet afregner for netindhold med et par enkelte klik. Det kan lade sig gøre, fordi TDC tildeler kundernes computere unikke IP-adresser, hvorfor køb af for eksempel artikler på nettet blot kan tillægges kundernes internet-regning.

Fra mobil til pc

Hos TDC er IP-billing allerede veludviklet på mobilt bredbånd, og fra mobiltelefonien har overtakserede SMSer i forbindelse med eksempelvis afstemninger været kendt i årevis. Men TDC arbejder på at få det indført, så både mobiler, TV-apparater og computere er omfattet.

»Vores udfordring lige nu er at få balanceret investeringerne i forhold til markedets potentiale. Men teknologien er klar. Nu handler det mest timing,« siger Morten Hother Sørensen, der er chef for nye forretningsområder hos TDC.


Han pointerer dog samtidig, at der skal løses et par udfordringer, før IP-billing er et færdigt produkt. Blandt andet skal det overvejes, hvad man gør, hvis flere brugere anvender samme computer, og dermed IP-adresse. Desuden mangler der endnu gennemarbejdede business-cases, fordi området er så nyt.

Alskens muligheder

Det er ikke alene flere teleselskaber og et mylder af mindre it-iværksættere, der barsler med sindrige betalingsløsninger til nettet. Flere af de store, amerikanske IT-virksomheder er også på vej. Mens det i Danmark især er TDC, der fører an, er det i USA Google og Apple, som forsøger at imødekomme de nødlidende amerikanske aviser med løsninger, der gør det hurtigere at betale for netindhold.

For nylig forsøgte engelske The Times sig med en login-løsning. Det har indtil videre fået læsertallet til at styrtdykke og annoncørerne til at søge væk, så nye, nemme måder at betale for indhold på vil formentlig blive hilst hjerteligt velkommen af medier verden over.

Måske for mange

En af de største barrierer i forhold til at indføre betalingsmodeller kan dog ironisk nok vise sig at være for mange mulige løsninger. Ifølge medieanalytiker Henrik Schultz fra norske Argo Securities, ville større enighed om fælles standarder i mediebranchen være en fordel.

»Det minder i det hele taget meget om, hvor langt vi var med internethandel for 10-15 år siden. Der vidste vi heller ikke, hvad der var den bedste løsning for at betale for varerne. I Norge er medierne længere fremme end i Danmark i forhold til at udvikle fælles modeller for net, iPads og mobiler, så annoncørerne får et ensartet koncept at vælge ud fra. Her er de danske medier ikke så gode,« siger han.

Presset af udlandet

TDC noterer sig også, at selskabet er under pres fra international kant.

»Vi er meget opmærksomme på konkurrencen. Vi er nødt til at beskytte vores rolle i værdikæden, og vi skal levere tjenester, der skaber en større værdi for vores kunder. Det gælder i høj grad også betalingstjenester,« siger Morten Hother Sørensen.

Konkurrenten Google driver i forvejen nyhedstjenesten Google News, hvorfra de årligt sender millioner af brugere videre til avisernes hjemmesider.

Tidligere på året vakte det derfor markant interesse, da det slap ud, at Google roder med tjenesten Newspass, som er målrettet aviser, der gerne vil tjene flere penge på nettet. Med Newspass vil Google lægge en betalingsfunktion ind mellem brugeren og indholdet, så brugeren må til lommerne, hvis han vil se indholdet på den side, han har klikket på. I modsætning til de fleste øvrige spekulationer om kommende Google-produkter er der her tale om en model, som Google selv har fremlagt som forslag for brancheorganisationen af amerikanske avisudgivere.

Iveren efter at lancere distributions- og betalingsmodeller for fremtidens digitale medieverden er, ifølge Bloomberg, også nået til Apple, der er meget tæt på at lancere en elektronisk avis-kiosk indbygget i blandt andet iPad.

Her er ideen, at den nuværende forretningsmodel for aviser kan overføres til den elektroniske verden - blot vil Apple stå for alt andet end selve den elektroniske udgivelse. Mod, selvfølgelig, klækkelig betaling, hvilket ifølge Bloomberg skulle være af de tilbageværende knaster.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen