Del : SMS
Berlingske Business

Julen er allerede startet på nettet

julemand_business

Jagten på julegaver er i fuld gang. Vinderne af julegaveræset bliver de virksomheder, der forstår at “jule-optimere” websiderne til mobilen, forudsiger søgekæmpen Google.

Artiklen fortsætter under annoncen

Juleklip, glögg, salmesang og mørkt øl er måske nok det, mange danskere forbinder med de søde juletid, men også det at gå på nettet for at finde inspiration, gaveønsker og ikke mindst købe julegaver er ved at blive lidt af en juletradition i Dannevang. Det skriver Markedsføring.dk

En undersøgelse på nordicxmas.com viser i hvert fald, at 64 procent af befolkningen researcher på nettet, før de køber deres julegaver. I fjor købte 36 procent af os en eller flere julegaver online.

Det må alt andet lige betyde, at hvis man som forretningsdrivende ikke er digitalt gearet til julehandlen, så sakker man hurtigt bagud, da forbrugerne som bekendt er nådesløse og sjældent vender tilbage efter en dårlig oplevelse.

- Vi kan se, at danskerne allerede starter de julerelaterede søgninger i oktober. Som forretningsdrivende er det derfor vigtigt, at man allerede her er klar til at komme kunderne i møde, så de har én i hukommelsen, når selve julehandlen for alvor går i gang. Det er også afgørende, at man er klar til at møde sine kunder, der hvor de er, og i år kan vi således se et ændret mønster hos forbrugerne, idet flere både søger information og foretager køb fra tablets og smartphones, siger Nikolaj Thonbo, der er Industry Leader hos Google Danmark

”Sofashopping” rykker

Alene i løbet af de sidste 12 måneder er søgninger fra tablets steget med 352 procent, så har man ikke allerede tilpasset sin hjemmeside til mobile enheder er det på høje tid, lyder rådet.

Det stigende antal søgninger fra smartphones og tablets indikerer, at denne jul kommer til at stå i mobil-shoppingens tegn. Forbrugernes vaner har ændret sig, og flere køber nu julegaverne fra sofaen, mens de drikker aftenkaffen. Man betegner ligefrem køb fra tablets som ”sofashopping”.

Med det øgede forbrug af tablets forventer man, at flere vil købe julegaver online end tidligere. Det er især gaver som bøger, computerspil og mobiltelefoner der handles over nettet, viser Google Consumer Barometer, men også legetøj er et populært søgeemne.

Søgninger på legetøj og køb af legetøj online er steget med 88 procent i løbet af de seneste 12 måneder, og det er en udvikling, man følger opmærksomt hos legetøjsforhandleren TOP-TOY, der bl.a. omfatter legetøjskæderne BR og Toys’R’Us.

- Vi følger hele tiden med i den udvikling der sker hos vores kunder, og hvad de bruger vores websites til. For TOP-TOY er websitet ekstremt vigtigt - også i forbindelse med julehandlen. Vi kan se, at vores kunder er på de digitale platforme og bruger dem. Hvad enten de ender med at handle online eller i en fysisk butik, så er de forbi vores online platforme, hvor de kigger på legetøjet, søger muligheder og information, siger Mads Vangkilde, eCommerce Manager i TOP-TOY.

Med andre ord er det vigtigt for legetøjskæmpen at være klar til at tage imod kunder og forbrugere online.

- Vi forsøger hele tiden at møde dem, der hvor de er til stede. Vi skal altså være klar såvel i vores fysiske butikker som online, og vores hjemmesider skal være tilgængelige, uanset om man søger efter legetøj fra sin stationære pc i frokostpausen, eller man søger fra tablet eller smartphone på farten, eller når man er landet i sofaen om aftenen, siger Mads Vangkilde.

Du kan besøge Googles særlige julesite, nordicxmas.com, hvor du kan læse meget mere om årets juletendenser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere