Del : SMS
Berlingske Business

Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg

Joe and the Juice er blevet pålagt at ændre navn på seks af deres drinks.
Joe and the Juice er blevet pålagt at ændre navn på seks af deres drinks. Foto:

Juicekæden Joe & the Juice kan stå med en regning på en halv million kr., hvis virksomheden skal finde nye navne til deres juice efter et besøg fra myndighederne.

Artiklen fortsætter under annoncen
Kan juicen ved navn »Go Away Doc« holde lægen for døren? Får du stærke knogler af at drikke juicen »Strong Bones«? Og styrker det dit immunforsvar med drinken »Immunity«?

Det er fødevaremyndighederne ikke overbeviste om, og da Joe & the Juice ikke kan bevise juicens påståede effekter videnskabeligt, er drikkenes kreative navne omdrejningspunktet i en strid mellem juicekæden og myndighederne.

Læs her hvorfor myndighederne er utilfredse med Joe & the Juice's smarte drinksnavne

Juicekæden har allerede brugt flere hundrede tusinde kroner på at registrere sine produktnavne, så kæden har eneret på dem. Skal navnene på de seks juicedrikke, som fødevaremyndighederne peger på, laves om, kan det udløse en regning på 500.000 kroner, vurderer Joe & the Juice-direktør Kaspar Basse over for Berlingske Business.

»En ting er den kontante regning. Den anden del handler om, at mange kunder har oparbejdet et forhold til juicen over de seneste otte til ti år,« siger han.

Fødevaremyndighederne fik øje på de underfundige juicenavne som »Hangover Heaven«, »Stress Down« og »Strong Bones« under et rutinetjek i begyndelsen af februar. Hygiejnen fik ingen anmærkninger, men de såkaldte anprisninger af juicens gavnlige effekt var ikke i overensstemmelse med de gældende EU-regler, mente myndigheden.

Resultatet blev en nedjustering af juicebarens glade smiley til en halvsur smiley. Og det er vildledende over for kunderne, der kan misledes til at tro, at forretningen ikke har styr på sin rengøring, mener Kaspar Basse, der samtidig har klaget over myndighedens påbud.

»Idiotisk« prioritering


Ifølge juice-bossen taler fødevarekontrollen ned til kunderne ved at tro, at de venter at få eksempelvis stærke knogler af »Strong Bones«-drikken, og han undrer sig over, hvorfor myndigheden skal bruge krudt på at vurdere juicedrikkenes navne.

Kaspar Basse har også tidligere været i infight med fødevarekontrollen. Tilbage i efteråret skrev Avisen.dk, at juice-chefen undlod at betale sine unge ansatte løn og instruerede dem i at håndtere de kritiske kontrolbesøg. Direktøren afviser dog, at klagen over fødevaremyndigheden skal tjene som en slags »tak for sidst«:

»Det er ikke fordi, jeg har noget imod fødevaremyndighederne. Men jeg har noget imod det faktum, at fødevaremyndighederne bliver bedt om at regulere det her. For jeg synes, at deres ansvar er vigtigt. Men det her er en latterliggørelse af deres funktion,« siger juice-bossen, der kalder det en »fuldkommen idiotisk« måde at bruge fødevaremyndighedernes ressourcer på.

Joe & the Juices klagesag bliver behandlet i øjeblikket, og det er uvist, hvornår der falder en afgørelse i spørgsmålet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere