Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg har løst økonomi-opgaven«

pix-merete
TV2s direktør Merete Eldrup. Foto:

TV 2s adm. direktør Merete Eldrup skiftede i sidste uge sin programdirektør ud. En svær, men nødvendig beslutning, fortæller hun i et interview med Business Søndag, hvor hun også minder om, at TV 2 i dag drives på 100 procent kommercielle vilkår. »Det er folk tilbøjelige til at glemme.«

Artiklen fortsætter under annoncen

Merete Eldrup er vant til at navigere i kaos, og hun er kendt for at være skrap til det. Med sine mange år som topchef i mediebranchen – først ti år som direktør i JP/Politikens Hus, og fra 2007 administrerende direktør for TV 2 – har hun prøvet lidt af hvert.

Også i kategorien barske beslutninger.

Alligevel kalder hun fyringen i sidste uge af programdirektør Palle Strøm for en af de vanskeligste beslutninger i sin tid på TV 2. Nogle vil mene, at det var på høje tid med fornyelse på den centrale post, andre at han skulle være blevet.

Et faktum er det imidlertid, at seertallene for TV 2s hovedkanal længe har skrantet, og man kunne ikke længere forklare faldet med strukturelle forandringer. Herunder sidste års overgang til betalingskanal.

For selv om ting tager tid, og man skal give nye tiltag en chance, så kommer der et tidspunkt, hvor der må handles. Det gjorde Merete Eldrup så i sidste uge, hvor hun fyrede programdirektør Palle Strøm og hans mangeårige makker Kjeld Reinicke. Tavlen skulle vaskes ren, og nu skulle der nye øjne på.

Kæmpebeslutning

Hun siger, at beslutningen om at fyre programdirektør Palle Strøm »ligger på en top 3« over de vanskeligste beslutninger, hun har truffet i sin tid som topchef for TV 2.

»Det gør den, fordi det også er en kæmpe beslutning for TV 2. Jeg ser sådan på mit job, at vi har to ting, som skal virke. Det er vores økonomi, og det er vores seertal på hovedkanalen på TV 2. For mens News og de øvrige nichekanaler som Charlie og Zulu kører fint og tjener penge, skranter seertallene for TV 2s flagskib.

Efter nogle turbulente år har Merete Eldrup ellers fået godt styr på TV 2s samlede økonomi. Man kan roligt sige, at økonomien hang i laser, da hun i 2007 overtog jobbet fra sin karismatiske forgænger, Per Mikael Jensen, som havde sat et hav af skibe i TV 2-søen, herunder den ambitiøse TV 2 Radio.

Et underskud på 200 mio. kr. førte i 2008 til en massiv fyringsrunde på TV 2. Dertil kom lukning af radioen og afsked med yderligere et halvt hundrede medarbejdere.

»Jeg synes faktisk, at jeg har løst økonomiopgaven. Vi stod jo med et kæmpe problem for nogle år siden. I dag har vi en rigtig god økonomi, vi er kommet ud med et flot overskud, og vores nichekanaler kører også godt. Tilbage er så, at vi står med et seertalsproblem på hovedkanalen, og måske er vi heller ikke gode nok til at udnytte alt det, vi har.«

Lang tids skranten

Hvorfor greb du egentlig ikke ind noget før? Hovedkanalen har jo skrantet længe?

»Det kan man altid spørge om. Man skal huske, at hovedkanalens seertal er faldet, lige siden TV 2 blev sat i verden. Det samme er sket for DR1 og for alle andre hovedkanaler i verden.

I 2011 oplevede vi faktisk, at vi for første gang ikke tabte seerandele. Det gik fremad. Vi troede, at de mange ting, vi havde sat i gang, begyndte at virke. Vi har jo lang planlægning, så vi tænkte: Lad os nu se, om det virker. Man skal også passe på med at hive i alle håndtag på en gang.

Men på et tidspunkt må man så gøre noget drastisk, og når man som Palle har siddet på TV 2 i 15 år, de sidste syv med ansvar for hele kanalporteføljen, er det ikke unaturligt at starte der. Palles reaktion viser jo også, at det var han ikke uenig i,« siger Merete Eldrup og tilføjer, at hun ikke holdt sig tilbage af hensyn til deres mangeårige, tætte samarbejde.

»Nej, under ingen omstændigheder. Det er jo en del af mit job. At ansætte og skifte ud. Hvis du så spørger, om det er sjovt. Nej, det er det aldrig at have den slags samtaler. Palle og jeg har arbejdet tæt sammen i mere end fem år, og vi har haft et fantastisk samarbejde, så det havde selvfølgelig været lettere, hvis det var en person, man var lidt træt af at høre på. Men sådan forholdt det sig ikke.« Men noget må jo være gået skævt, når du vælger at fyre ham?

»Ja, det er klart. Jeg kan jo ikke sige: Alt er godt, og derfor fyrer vi programdirektøren. Det hænger dårligt sammen. Så selvfølgelig synes jeg da, at vi har en udfordring.«

Allerede samme dag kunne Merete Eldrup præsentere Palle Strøms efterfølger. Af samme grund forsøgte hun da heller ikke at bortforklare, at der vitterlig var tale om en fyring.

»Det er jo svært at sige andet, når man har en afløser klar,« som hun udtalte på selve dagen, hvor pressen stod på nakken af hinanden for at finde ud af, om der lå et eller andet mystisk bag.

»Men der var jo ingen mystik, og her blev jeg rigtig godt hjulpet af deres reaktion, og det tager jeg virkelig hatten af for. Det betød også, at vi fredag kunne holde en lille afskedsreception for hver af dem. At jeg kunne holde en tale for dem begge to, og at vi fik sagt pænt farvel.«

Værdighed

At tingene foregår på en værdig facon er noget, der ligger Merete Eldrup meget på sinde. Ikke på grund af sentimentalitet, men fordi det er vigtigt, at alle parter kommer videre. Eller som hun siger:

»Danmark er et lille land, vi er en lille branche, og vi kan risikere at møde hinanden igen. Jeg synes, de skal videre på en god måde, og de folk, der sidder tilbage på TV 2, og som har været glade for dem, skal også synes, at det foregik ordentligt.

Det er noget, jeg bruger meget krudt på, for ellers kan det trække lange spor, både menneskeligt og for virksomheden. Jeg er sådan set sat til at passe på TV 2, og jeg synes, man har set eksempler på virksomheder, der er kommet ud i nogle forfærdelige forløb. Jeg kender en af dem særligt godt,« siger Merete Eldrup med slet skjult henvisning til hendes mand, Anders Eldrup, som sidste år blev fyret under dramatiske omstændigheder i Dong.

»Men du kan nævne mange andre virksomheder, hvor sådan en proces er løbet af sporet, så af hensyn til TV 2 var det vigtigt for mig at træffe den rigtige afgørelse, og at jeg havde en løsning klar.«

I det hele taget har hun det bedst med klare linjer. Det tjener alle parter bedst, siger hun, da vi mødes i TV 2s hovedkvarter på Teglholmen i København.

Gennem de store glasfacader kan hun fra sit kontor både kigge ud over havneløbet og følge med i livet på redaktionen. Lige nu står chefkontoret ved siden af hendes eget tomt. Men 1. juni rykker Anne Engdal Stig Christensen ind som ny programdirektør, og der knyttes store forventninger til hende.

Med en fortid fra SBS, TV 2 og senest DR har hun ikke alene de eftertragtede »nye øjne«, men også en solid TV erfaring fra både kommercielle og ikke-kommercielle medier.

I DR har hun været en af hovedarkitekterne bag den vellykkede omlægning af aftenfladen på DR1, som har skaffet kanalen markant flere seere. For første gang er det således lykkedes DR1 at overhale konkurrenten på Kvægtorvet. Historisk set har TV 2 ellers nydt status af danskernes foretrukne TV-kanal.

Ondt i selvforståelsen

Det gør ondt i selvforståelsen, indrømmer Merete Eldrup, men så skynder hun sig at tilføje, at den meget omtalte TV-kamp mellem DR og TV 2 i høj grad er en æreskamp.

»I pressen handler det meget om: Hvem vandt fredagskrigen? Hvem vandt dit og dat og kampen om nyhederne? I vores egen selvforståelse er vi selvfølgelig meget oppe imod DR. Vi er ikke ligeglade, men det er altså ikke dét, vi lever af.

I TV 2 lever vi jo af det, vi kan tjene på abonnements- og reklamemarkedet, og der er vi oppe imod de andre, kommercielle kanaler. DR får deres licens, uanset om verden går op eller ned, så vi kan ikke nøjes med at kigge på DR. Det ville være meget farligt for TV 2, hvis vi gjorde det.

Det glemmer man nogle gange. Også politikerne. Når man taler med dem, siger de tit: Vi kunne godt tænke os, at I sendte noget mere af det og det. Det er som om, man har glemt, at det er mange år siden, TV 2 fik licens. Vi skal også have det til at hænge sammen kommercielt,« fastslår TV 2s administrerende direktør.

I januar sidste år overgik også TV 2 til at være betalingskanal, og selv om man var forberedt på et vist seertab, blev det større end forventet.

»Vi havde kalkuleret med et tab på fem procent, og vi havde sådan set fået den udbredelse, vi havde regnet med. Alligevel fik vi i 2012 et større fald, end det var muligt at forklare med strukturelle forandringer. Altså måtte en vis procentdel af seertalsfaldet handle om de programmer, TV 2 sender. At de bare ikke er gode nok.«

Nogen mirakelkur findes ikke, hvilket TV 2s nye programdirektør Anne Engdal Stig Christensen da også allerede har meldt ud. En konstatering, som Merete Eldrup er fuldkommen på det rene med.

»Vi kommer ikke tilbage og bliver lige så store, som da der var to kanaler. Men vi kan jo se, at når vi rammer plet, som nu med krimiserien »Dicte«, så sidder der 1,2 mio. seere, som gerne vil se TV 2.

Vi er gået meget ind på weekendområdet, når DR ikke sender de store dramating. Som Matador for ottende gang. Det kan man ikke stille noget op med. Men vi er kommet igennem med »Klipfiskerne« om lørdagen og »Pengene på bordet« om søndagen. Det er ikke sådan, at vi ikke er lykkedes med noget. Vi er bare ikke lykkedes med nok.«

Hovedkanalen skal samle familien

Der har været kritik af, at TV 2 satser på for unge målgrupper?

»I princippet skal en hovedkanal rette sig mod alle, unge og gamle, kvinder og mænd, mens nichekanalerne henvender sig mere smalt. Vi er gået ungt med Zulu, ældre med Charlie og med News taler vi om et helt specielt segment. På hovedkanalen ønsker vi at samle hele familien, men vi er nødt til at være en lille smule yngre i vores målgruppe, end DR1 kan tillade sig at være,« siger Merete Eldrup og understreger i samme åndedrag:

»Det er ikke, fordi vi ikke vil have seere over 50 år. Det vil vi bestemt gerne. Men hvad enten man kan lide det eller ej, så er vi af hensyn til reklamekøberne nødt til at holde fast i en yngre målgruppe. Det er nu engang dem, der træffer de store forbrugsbeslutninger,« siger hun og henviser til, at TV 2 traditionelt har målt sig på aldersgruppen 21-50 år.

»Vi kan ikke løbe fra, at vi er 100 procent kommercielle. Vi skal leve af seertallene. Det betyder også, at det nogle gange kan betale sig at være lidt mindre, hvis vi til gengæld har fat i de rigtige seere, så vi kan ikke nøjes med bare at kigge på DR.«

Færre reklamer

Ligesom de fleste andre aktører på mediemarkedet har også TV 2 oplevet et fald i sine reklameindtægter som følge af finanskrisen.

»Men fordi vores samlede seertal er faldet mere, end vi har ønsket, har vi sådan set haft nok seere til de reklamekroner, der var derude. Så det har været lidt held i uheld. Vi kunne tværtimod få et problem, hvis der pludselig kom gang i dansk økonomi, for så er det ikke sikkert, vi ville have nok seere i forhold til, hvad der blev købt. Man køber jo øjne, der ser,« siger Merete Eldrup og tilføjer, at hendes vurdering er, at faldet i TV 2s reklameomsætning i store træk kan tilskrives konjunkturerne.Spørgsmålet er, om vi overhovedet har brug for TV2s hovedkanal, nu da DR1 har fået så glimrende fat i seerne med deres folkelige programmer?

»Ja. Det er meget svært at forestille sig TV 2 uden en stærk hovedkanal. Hovedkanalen er trækdyret og afsættet for hele vores public service forståelse – med nyheder, debat og fiktion. Så det kan jeg slet ikke forestille mig. Omvendt er det også vigtigt, at vi bruger de andre kanaler bedst muligt.«

Stærkere prime time

Kom det bag på dig, at det gik så smertefrit for DR at flytte TV-Avisen?

»Ja, for vi fokuserede meget på den flytning, men det var slet ikke det, det gik ud på. Det var derimod, at man gik fra at have to programmer i prime time til nu at have tre. Altså en hel aften, hvor du har seerne inde og kan lave et flow, så de ikke zapper væk.«

Netop en stærkere prime time bliver formentlig en af Anne Engdal Stig Christensens første opgaver som ny programdirektør for TV 2.

»Nu skal hun have lov til at komme og se på det og danne sig sin egen mening. Jeg ser ikke dette her som en krisebeslutning. Jeg ser det som en ny start, ny energi. Vores programside på hovedkanalen skal have et eftersyn, men vi har stadig en stærk hovedkanal.

Vi går snart i luften med den nye »Fri«, som vi har store forventninger til, vi er kommet med på TV 2 Play. Jeg er meget stolt af News, det skal jeg ikke lægge skjul på, og selv om mange trækker lidt på smilebåndet af Charlie, så var kanalen den tredjestørste sidste år. På Zulu kan vi teste alt muligt sjovt, så trods de hårde tider ser jeg egentlig TV 2 i rimelig god form.

Ingen mirakelkur

Hvis nu seertallene mod forventning ikke retter sig, bliver du så den næste, der må forlade TV 2?

»Det er jo heldigvis bestyrelsen, som skal finde ud af det. Det må de se på. Jeg tror som sagt ikke, at der findes en mirakelkur. Det kommer til at tage lang tid, men for mig handler det om, at vi skal lave de rigtige programmer. Det synes jeg ikke, vi har gjort, uden at jeg dog vil nævne hvilke, det drejer sig om. For der skal også være plads til en fejlmargin. Det er så nemt at være bagklog med TV.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere