Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere kommer medierne til undsætning

09BUSIv-rks-ttere-144245.jpg
Jacob Knobel (tv.) og Anders Elley har virksomheden Densouadtech og har udviklet en teknologi, der hjælper små virk- somheder med annoncering. Foto: Malene ?Anthony Nielsen

Medierne har store problemer med faldende indtægter fra annoncer, og det vil to unge serieiværksætteres platform gerne hjælpe dem med. Det har givet Densou Adtech en indsprøjtning fra SEED Capital.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det skal være lige så nemt at annoncere online, som det er at købe en flybillet,« mener Jacob Knobel, den ene af de to stiftere af Densou Adtech – Densou er japansk og betyder kommunikation.

Digital udvikling og -transformation har forskubbet magtbalancen på det danske reklamemarked, og det har betydet, at store udenlandske firmaer som Google og Facebook sidder på op imod 60 pct. af det danske digitale reklamemarked.

»Udviklingen går i retning af, at Google og Facebook bliver mere og mere magtfulde og får flere og flere annonceindtægter ved at være så allestedsnærværende, som de er,« siger Jacob Knobel.

pix-Instagram

Og det er et problem for medierne både her i landet og i resten af verden, mener han:

»Det værdifald, som man ser hos alle europæiske medier, kommer særligt fra manglende annonceindtægter, der jo nu går til Google og Facebook. Engelske The Guardian bløder penge, på trods af at de laver stor og god journalistik – fordi deres er annonceindtægter er faldende,« siger Jacob Knobel.

»Der er en skævvridning af, hvem der producerer værdien, og hvem der tager værdien – og det vil vi gerne gøre op med,« slår han fast.

Det har iværksætteren sammen med sin kompagnon Anders Elley sat sig for at gøre noget ved. Sammen driver de konsulentforretningen Densou Trading Desk, hvor de hjælper forskellige større virksomheder med online annoncering. Den virksomhed løber stadigt videre beskæftiger nu 20 ansatte og omsætter for 30 millioner kroner.

FILES-US-IT-INTERNET-ADVERTISING-FACEBOOK

De begrænsninger, de mødte i konsulentbranchen, mente de, at de kunne afhjælpe ved at skabe deres egen annonceplatform, så det gjorde de:

»Tilbage da vi startede, hjalp vi en masse store annoncører og medier med, hvordan de skulle handle i store systemer som Google og Facebook, og kunne se, at Google og Facebook havde en del begrænsninger. Så vi tænkte, at vi laver da vores egen teknologi, der er bedre,« forklarer Jacob Knobel.

Han er tidligere af Berlingske Business blevet udnævnt til en af de 100 største talenter i dansk erhverv – og er også at finde på erhvervsmagasinet Forbes »30 under 30«-liste.

»Facebook og Google har egentlig et rigtigt godt tilbud, hvis du er lille annoncør. Udfordringen er bare, at det kan godt være, at man ender med at ligge på eksempelvis tv2.dk, men Google har lige taget 30 pct. først. I øvigt ender deres annonce også – som et eksempel – på de her tossede lyrics-sites, hvor man kan se sangtekster,« siger Jacob Knobel.

30BUSSelfridges-145254.jpg

Desuden er online-annoncering ofte for dyrt for de små og mindre virksomheder.

»Vi tænkte: Der skal være en platform, hvor folk kan gå ind og booke og så ligge på TV 2 ­eller eksempelvis Egmonts medier. Virksomhederne går selv ind, bygger et banner, og så går annoncen live,« siger Jacob Knobel.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen