Del : SMS
Berlingske Business

IBM i flyverskjul i Se og Hør-sag

Lars Mikkelgaard-Jensen
Overskrift
Adm. direktør i IBM Danmark og formand for DI Lars Mikkelgaard-Jensen taler her ved indvielsen af Industriens Hus for næsten et år siden. Men han er udpræget tavs om IBMs rolle i Se og Hør-skandalen. Arkivfoto: Keld Navntoft Foto:
se og hør
Overskrift
Foto:

Topchefen for IBM Danmark, Lars Mikkelgaard-Jensen, har ikke sagt ét eneste ord om Se og Hør-skandalen, selv om den såkaldte tys-tys-kilde var ansat i IBM, da han begik sine ulovligheder. I stedet er det Aller og Nets, der har taget det meste af skraldet i mediedækningen af Se og Hør-sagen. IBM-bossen har før valgt tavsheden, når bølgerne er gået højt om virksomheden, der både omsætnings- og imagemæssigt er gået tilbage de sidste ti år.

Artiklen fortsætter under annoncen

I en populær børnebog gælder det om at finde Holger, der er godt skjult i en meget detaljeret tegning. Det kræver god iagttagelsesevne og tålmodighed at finde Holger. Men modsætning til i »Find Holger«-bøgerne rækker iagttagelsesevnen ikke, hvis man vil finde IBMs topchef, Lars Mikkelgaard-Jensen, i den meget omfattende mediedækning af Se og Hør-sagen.

Lars Mikkelgaard-Jensen har ganske enkelt ikke sagt et eneste ord i den spektakulære sag. Og den 59-årige topchef, der også bestrider en af de fineste poster i dansk erhvervsliv, nemlig som formand for DI, stiller da heller ikke op til interview til denne artikel – til trods for, at IBM spiller en af hovedrollerne i sagen.

»Der er en række undersøgelser i gang, og vi har ikke yderligere kommentarer,« lyder afslaget til Berlingskes forespørgsel om interview fra IBMs pressekoordinator Karsten Stokking, som siden Se og Hør-skandalens begyndelse er den, der har været sendt i byen på IBMs vegne med sparsomme udtalelser og en enkelt pressemeddelelse.

Gedigen møgsag

Og det er da også en gedigen møgsag for topchefen og for IBM, som risikerer at rutsche yderligere ned i de årlige image-målinger af kendte danske virksomheders image.

»Det handler om IBMs omdømme og renomme. Kunderne – også de potentielle – vil holde øje med, hvordan IBM håndterer den her sag,« siger Frederik Preisler, partner i reklame- og kommunikationsbureauet Mensch.

Se og Hør

Siden 2004, i øvrigt samme år som Lars Mikkelgaard-Jensen overtog posten som topchef for IBM, er virksomhedens image faldet fra en plads i top 25 til senest her i 2014 en placering som nummer 60 blandt Danmarks 140 største og mest kendte virksomheder.

Målingen er gennemført, før det kom frem, at Se og Hør brugte en såkaldt tys-tys-kilde, en IBM-medarbejder, som mod betaling gennem flere år fodrede journalister på Se og Hør med detaljerede oplysninger om kendte og kongeliges brug af kreditkort. Det gjorde det muligt for Se og Hør at skrive om kendtes shoppingture i udlandet eller spore kendisser og kongelige på private ferierejser.

Den opsigtsvækkende sag er i mellemtiden også nået ud over landegrænserne, da blandt andet nyhedsbureauet Reuters i begyndelsen af maj skrev om sagen.

IBM-medarbejder med flosset moral

Den offentlige forargelse over skandalen har især kredset om Se og Hørs moral og Aller-koncernens forretningsmetoder, men hvis ikke det havde været for en IBM-medarbejder med flosset moral, der misbrugte sin adgang til oplysninger om kendte personers brug af kreditkort og oven i købet tog sig betalt for det med angiveligt 10.000 kroner om måneden fra Se og Hør, havde der måske slet ikke været en skandale.

IBM-medarbejderens misbrug af sine beføjelser blev tilmed kun opdaget ved en tilfældighed, fordi en tidligere Se og Hør-journalist skrev en bog, hvor han fortalte om Se og Hørs tys-tys-kilde, hvilket BT efterfølgende dokumenterede.

Branchekyndige er overrasket

Ulovlighederne er ganske vist »kun« begået af en enkelt IBM-medarbejder. Men han har tilsyneladende kunnet agere uforstyrret i årevis, uden at hverken IBM-kolleger eller interne IBM-systemer har opdaget noget og slået alarm. Og det overrasker branchekyndige, der følger IBM, som på globalt plan er verdens tredjemest værdifulde brand efter Google og Apple.

15BUSNets-snart-klar-med-Se.jpg

»Jeg kan sagtens forstå, at det er muligt for en medarbejder at misbruge sin adgang i enkelte situationer. Men at det kan ske over så lang en årrække er måske lidt overraskende. Det burde have været muligt at opdage det tidligere ved eksempelvis at se mønstre i, hvem, der tilgår hvilke data, og hvornår de gør det,« siger Anders Elbak, senioranalytiker hos analysevirksomheden IDC Nordic.

Se og Hørs såkaldte tys-tys-kilde var ansat hos IBM som operatør af blandt andet hævekort- og Nem-ID-systemerne i perioden 2007 til 2012. Han kom til IBM fra Nets, dengang PBS, fordi IBM overtog Nets drift af de serversystemer, der holder styr på danskernes brug af deres kreditkort.

Politiet mistænker IBM-medarbejderen for netop i årene 2007 til 2012 at have videregivet følsomme oplysninger om kendte personers dankorttransaktioner. Den tidligere IBM-medarbejder er nu sigtet for en række overtrædelser af straffeloven.

IBM-kunde bekymret

Sagen har også fået en stribe IT-eksperter til at stille spørgsmålstegn ved noget så centralt og vitalt som IBMs håndtering af IT-sikkerhed og kundedata. Og tilmed har en stor kunde som Topdanmark fundet anledning til at bekymre sig højlydt i pressen.

»Jeg har ringet til IBMs administrerende direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, for at drøfte sagen og få en forklaring. Vi er blevet enige om at tage et møde og snakke tingene igennem, når støvet fra den aktuelle sag har lagt sig,« lød det i Børsen i starten af maj fra IT-direktør i Topdanmark, Søren Stevnsborg, der dog ifølge Børsen ikke havde mistanke om en konkret sikkerhedstrussel mod Topdanmarks data.

Generel forsikring

Den slags gør naturligvis ondt, når man som IBM blandt andet lever af at håndtere store datamængder for nogle af landets største virksomheder. IBM var da også meget hurtigt ude med generel forsikring til alle sine kunder.

»Beskyttelse af kundedata har allerhøjeste prioritet hos IBM, og vi tager denne sag meget alvorligt. Vi har allerede indledt en grundig gennemgang af sagen og arbejder tæt sammen med vores kunde om at gennemføre en fuldstændig undersøgelse,« skrev IBM i en pressemeddelse umiddelbart efter, at Se og Hør-skandalen kom frem i BT.

BM

Bortset fra variationer over ovenstående har IBM imidlertid ikke udtalt ret meget andet i denne sag. Og det kan der ifølge reklame- og kommunikationsekspert Frederik Preisler være flere gode grunde til.

»Jeg tror, at IBM har mange forskellige hensyn at tage i den her situation. De amerikanske ejere har nok en mening om, hvordan der skal kommunikeres, når virksomheden er i problemer. Og i så stor en virksomhed som IBM ligger der formentlig også en manual for kommunikation på direktørens skrivebord, som man skal holde sig til, hvis man gerne vil beholde sit job,« siger Frederik Preisler.

Kommunikationsmæssig kattepine

Han betegner IBMs situation som en kommunikationsmæssig kattepine, fordi IBM ikke kun skal tage hensyn til sig selv, men også til kunderne.

»Det er et meget ubehageligt dilemma for IBM. På den ene side bliver deres troværdighed sat på spil, og man har jo på ingen måde lyst til at få beklikket sin troværdighed, når man som IBM arbejder med big data. På den anden siden har IBM heller ikke lyst til at skyde skylden på kunder eller andre. Og det kommer man nemt til i det øjeblik man erklærer sin egen uskyld. IBM er fanget i en klassisk kommunikationmæssig kattepine,« siger Frederik Preisler, der ikke vil udelukke, at en virksomhed som IBM af hensyn til store kunder nogle gange vælger selv at tage skraldet, selv om det kan give et rap i omdømmet.

Frederik Preisler mener, at IBM gør klogt i at udtale sig forsigtig og sparsomt.

»Selv om det kan være fristende at forsøge at lukke den, så er det en god strategi at udtale sig forsigtigt, når man er i så usikkert farvand, som IBM er. IBM ved ikke, hvad de kan risikere at blive anklaget for, og måske kender IBM endnu ikke sagens fulde omfang,« siger Frederik Preisler.

Topchefen holdes som et es

Han noterer sig, at der specielt i store virksomheder er en ulyst til at trække topchefen ind i krise-sager, hvis ikke virksomheden har et budskab, der kan lukke sagen.

»Det ville nok styrke IBMs troværdighed, hvis Lars Mikkelgaard-Jensen kom ud og sagde noget. Men hvis han til gengæld ikke har noget meget konkret at sige, så er det en klog strategi at holde topchefen inde på sit kontor. Det gælder om at holde topchefen i ærmet som et es, man kan spille på det helt rigtige tidspunkt,« siger Frederik Preisler.

Hensyn til kunderne

Lars Mikkelgaard-Jensens tavshed er ikke af nyere dato. I april 2008 blev IBM ramt af et stort IT-nedbrud, som fik omfattende følger for store kunder som Danske Bank, A.P. Møller-Mærsk og Arla. IT-nedbruddet gjorde også, at dankort-systemet kollapsede. IBM fik ved den lejlighed drøje hug for at kommunikere for dårligt og være for lukket. Lars Mikkelgaard-Jensen var ifølge et interview med Berlingske bevidst om, at IBM i manges øjne fremstod lukket, men han begrundede kommunikationsstrategien med hensynet til kunderne.

seoghør

»Det er rigtigt, at vi har fået kritik for vores måde at kommunikere på. Men vi overvejer hele tiden, hvad der tjener vores kunder bedst,« sagde Lars Mikkelgaard-Jensen til Berlingske et halvt år efter det kritiske IT-nedbrud.

Halvandet år efter nedbruddet erkendte han dog i et interview med Jyllands-Posten, at IBM havde været for lukket og for selvtilstrækkelig og ikke havde været dygtig nok til at kommunikere i en krisetid.

»Efter en lang årrække, hvor alt lykkedes, og vi fik positiv mediedækning, havde vi i 2008 nogle sager, som ramte os samtidig, og som lærte os, at kundernes kunder også var vores ansvar, ligesom vi måtte være mere gennemsigtige og fortælle mere om os selv.«

I 2008 blev IBM også fyret af Skat samt ramt af IT Factory-skandalen. IBM var en af de største kreditorer i konkursboet efter IT Factory.

Som noget nyt begyndte IBM derefter at invitere journalister og analytikere ind i sit datacenter og fortælle om IBMs planer, hvilket tidligere havde været helt utænkeligt.

»Vi var så velbrandede, at det ikke blev betragtet som nødvendigt,« sagde Lars Mikkelgaard-Jensen også til Jyllands-Posten ved den lejlighed.

Set med IBMs øjne er der imidlertid stor forskel på de to sager - altså det store IT-nedbrud i 2008 og så Se og Hør-sagen.

"De to situationer er meget forskellige. I 2008 havde vi et teknisk problem, der berørte vores kunder. Den nuværende situation har en anden karakter. Vi tager hændelsen yderst alvorligt og er fortsat i gang med vores interne undersøgelser ligesom der jo også er en igangværende politiundersøgelse, og vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke kommentere yderligere," siger Karsten Stokking, pressekoordinator hos IBM, der derfor heller ikke kan udtale sig om, hvilke kommunikationsmæssige overvejelser IBM gør sig i den aktuelle situation med Se og Hør-sagen.

Skandalen får næppe konsekvenser

Selv om Se og Hør-sagen er omfattende og spektakulær, får sagen ifølge den branchekyndige senioranalytiker Anders Elbak fra IDC Nordic næppe konsekvenser for IBMs outsourcing-forretning i Danmark. IBM er størst på outsourcing-markedet og har ligget stabilt som nummer ét i mange år.

»Jeg tror ikke, at den her sag kommer til at betyde noget for IBMs markedsposition. De IT-ansvarlige hos IBMs kunder forstår kompleksiteten og ved, hvor vanskeligt det er at sikre fuld kontrol over data. Og selv om der er ting, IBM kunne have gjort bedre i den her sag, så har kunderne også et ansvar. Bare fordi man outsourcer sin it-drift, fralægger man sig ikke sit ansvar,« siger Anders Elbak.

Nedbrud kan koste dyrt

Det, der kan koste IBM dyrt, er ifølge Anders Elbak nærmere store server-nedbrud, hvor eksempelvis dankortsystemet bliver lagt ned.

Siden 2008, da IBM blev ramt af et stort servernedbrud, der fik omfattende konsekvenser for IBMs kunder, er IBMs omsætning faldet med 29 procent til senest 6,2 milliarder kroner i 2013. I samme periode er antallet af ansatte faldet med 40 procent til 2.836 i 2013.

Samtidig er IBMs position på outsourcing-markedet ifølge Anders Elbak også under udfordring fra blandt andre KMD og NNIT. Men også indiske aktører som Tata er ved at gøre sig gældende på det danske marked. I 2010 var IBMs andel af det danske outsourcing-marked ifølge IDC Nordic på 21 procent. Siden er den hvert år skrumpet med et procentpoint til anslået 18 procent i 2013.

Ifølge de seneste 10 års regnskaber for IBM Danmark er virksomheden ingen guldrandet forretning. Siden 2004 har der kun været positivt driftsresultat i fire ud af 10 år, og overskudsgraden har på intet tidspunkt været over 3,5 procent. I 2013 var den negativ, mens IBM som helhed havde en overskudsgrad på 20 procent.

Aller-skandalen gavner næppe IBMs forretning og omdømme. IBM-bossens tavshed giver måske umiddelbart ro på i offentligheden, men kunder og andre af IBMs interessenter vil formentlig længe huske skandalen og fundere over, hvor virkelighedens Holger blev af i den kulørte Se og Hør-sag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere