Del : SMS
Berlingske Business

Hvorfor er emojis sexistiske?

Emoji
En af verdens mest prisvindende reklamekampagner i 2015 - Always’ #LikeAGirl - er klar med et nyt indspark i kampen for at gøre piger stærkere og mere selvsikre. Denne gang får ikon-sproget emojis en tur i maskinen. AFP PHOTO / MIGUEL MEDINA Foto:

En af verdens mest prisvindende reklamekampagner i 2015 - Always’ #LikeAGirl - er klar med et nyt indspark i kampen for at gøre piger stærkere og mere selvsikre.
Denne gang får ikon-sproget emojis en tur i maskinen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Markedsføring.dk.

Et billede siger mere end tusinde ord.

Javel, men hvad er det så helt præcist, de populære emojis siger til de mange unge piger i hele verden, der dagligt bruger dem, fx på de sociale medier eller når de sender beskeder fra mobilen?

Jo, de siger såmænd, at piger, det er sådan nogen, der får ordnet negle. Er prinsesser. Ser forskrækkede ud - og vimser rundt med kanin-ører.

Og netop dette besynderlige faktum er udgangspunkt for et splinternyt kampagnetiltag i universet #LikeAGirl fra Always.

Kommunikationen har gennem 2015 støvsuget stort set alle globale award-hylder for kreative priser, og præcis som de foregående kampagner, vil den nye satsning vise piger over hele verden, at de kan gøre præcis hvad de vil.

Og at de skal tro på det.

Forstærker stereotyper

Kampagne-serien er bygget på indsigten om, at mange pigers selvtillid styrtdykker i puberteten, og i forbindelse med den nye kampagne har Always indgået et samarbejde med den prisbelønnede dokumentarist og instruktør Lucy Walker fra Pulse Film.

I kampagne-videoen, som du kan se under artiklen, har hun sammen med Always bedt piger i forskellige aldre og med forskellig baggrund om at fortælle om deres erfaringer med emojis.

»Samfundet har en tendens til at sende subtile beskeder, der kan reducere piger til stereotyper. Og fra mine studier i sociolingvistik, ved jeg, hvor stor betydning selv umiddelbart uskyldigt sprogvalg kan have på piger. Når pigerne fortæller om emojis, bliver det tydeligt, hvordan de eksisterende versioner diskret forstærker de samfundsmæssige stereotyper og begrænsninger, som de møder hver dag,« siger Lucy Walker.

Ingen sport, intet arbejde

Og Michele Baeten, der er Associate Brand Director og ansvarlig for Always #LikeAGirl hos Procter & Gamble fortæller, at netop det, at stereotype på den måde var gemt steder så ”uskyldigt” som i emojis, motiverede brandet til at bruge dem i kampagnen.

»Pige-versionerne af emojis er klædt i pink, de er prinsesser eller dansende kaniner, de ordner deres negle og deres hår - og det er stort set det. Der findes ingen andre aktiviteter, ingen sport, ingen der arbejder - og det er faktisk chokerende,« siger Michele Baeten.

Kampagnen opfordrer derfor også til, oplyser hun, at man tager et billede, optager en video eller tweeter under hashtagget #LikeAGirl for at inspirere unge piger i hele verden til at gøre lige hvad, de vil.

Fakta om Always #LikeAGirl-kampagnen

  • Kampagnen blev lanceret i juni 2014, baseret på indsigten om, at starten på puberteten og den første menstruation er den periode, hvor pigers selvtillid  typisk styrtdykker.
  • Målet var at vise, hvordan ord alene kan forstærke mangel på selvtillid - deraf titlen Like A Girl” - for hvad gøre man hvis man løber som en pige, kaster som en pige osv?
  • Den første kampagnevideo var ifølge den seneste Gunn Report var ”The Most Awarded Campaign Across All Gunn Report Media 2015”.
  • Kampagnen har vundet bl.a. Cannes Grand Prix, syv Guld-løver og en løve i Titanium & Integrated i Cannes, en Black Pencil og en White Pencil ved D&AD, en Emmy, en Grand Clio Award og 11 Webby Awards.
  • Inden for den første måned efter lanceringen af den første film var de blevet delt over en million gange, og købsintentionen var steget til 92 procent.
  • En efterfølgende test viste, at de personer, der havde set kampagnefilmen, ændrede deres opfattelse af, hvad det vil sige at gøre noget ”som en pige”.
  • I 2015 kom 2’eren under overskriften ”Unstoppable”
  • Leo Burnetts kontorer i Toronto, Chicago og London står bag kampagnen

Kilde: Markedsføring.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere