Del : SMS
Berlingske Business

Hvem ejer rettighederne til den næste James Bond-film?

CINEMA
»Spectre« solgte flere biografbilletter på åbningsdagen end forgængeren »Skyfall«. Foto:

Sonys distributionsrettigheder til James Bond-film er udløbet, og nu begynder kampen i Hollywood for at sikre sig rettighederne fremover.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med »Spectre« har Sony Pictures Entertainment sendt sin indtil videre sidste James Bond-film afsted til verdens biografer.

Distributionsaftalen med Metro-goldwin-Mayer og Danjaq LLC, der producerer filmen, udløber, og nu går kampen ind blandt Hollywoods filmselskaber om rettighederne til at distributere Bond-film i fremtiden.

Sony har siddet på rettighederne i 10 år og har sendt fire Bond-film i biograferne. Især den seneste, »Skyfall«, var en kæmpesucces med et salg på 1,1 milliarder dollar.

Ifølge Wall Street Journal er Time Warner, Paramount Pictures, Twentieth Century Fox og Sony alle i kamp om at sikre sig rettighederne fremover. Til trods for den enorme omsætning og de skyhøje produktionspriser, er der overraskende få penge at hente i at distribuere filmene.

Bond-franchiset kører fortsat gennem Metro-goldwin-Mayer og Ian Flemming-familiens Danjaq LLC, der snupper størstedelen af profitten. Lækkede emails efter Sony Pictures blev hacket sisdste år afslører ifølge Wall Street Journal, at sony kun tjente 57 mio. dollar ud af de 1,1 milliarder dollar, filmen solgte biografbilletter for.

bond

Ifølge den nuværende aftale betaler Sony for halvdelen af produktionsomkostningerne ved Bond-filmene samt markedsføringen. Når de udgifter er tjent ind, får Sony 25 pct. af yderligere overskud fra filmen.

Alligevel er kampen om Bond stor. Profitten er muligvis begrænset, men den er til gengæld stensikker. Dertil kommer fordelene for et filmselskab i at have et stort franchise som James Bond i kataloget, når der skal forhandles aftaler med biograferne og lokkes skuespillere til andre film.

skovhus

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere