Berlingske Business

Hulu.com udfordrer Joost fra Janus Friis

Forventningerne er skruet voldsomt op til et helt nyt web-tv site, Hulu.com, hvor man kan se spillefilm og TV-serier i fuld længde.

Artiklen fortsætter under annoncen
På sitet Hulu.com vil man kunne se 100 spillefilm i fuld længde, stort set samtlige episoder fra 250 tv-serier igen i fuld længde. Og derudover flere hundrede andre tv-programmer og shows, hvor man kan se uddrag eller komme bag om kulisserne.

Sådan lyder den gratis web-tv-pakke fra Hulu.com, der efter en periode med beta-testing lanceres for alvor torsdag. Det skriver journalisten.dk

Visionen er at skabe et programkatalog, der er det stærkeste på nettet.

Bag projektet står Fox/News Corp og NBC Universal i samarbejde med en række andre betydningsfulde partnere - heriblandt Warner Bros. TV Group og Lionsgate.

I alt indgår mere end 50 medieselskaber - inklusive Sony Pictures og Metro-Goldwyn-Mayer - som leverer varen.

Det kan betyde døden for prestigeprojektet Joost fra Janus Friis, skriver Adrants.

Udover spillefilm og serier har Hulu.com sikret sig aftaler om sportsprogrammer fra NBA og NHL og samtlige basketballkampe fra NCAAs 1. divsion de seneste 25 år, som kan ses i fuld længde.

Starter på toppen
Tilsammen en imponerende samling, der fra første dag gør Hulu.com til en af de mest interessante aktører på markedet for web-tv.

Hulu.com har dog hidtil ikke haft held til at få en aftale i stand med to af de store nationale amerikanske tv-stationer, ABC, der ejes af Walt Disney, og CBS. Men ifølge Hulus adm. direktør, Jason Kilar, er parterne stadig i dialog. Og uanset deres medvirken eller ej, har Hulu.com firdoblet dets programkatalog, siden de første test blev indledt sidste år.

»Vi giver ikke op, før vi har alt det bedste programindhold, som findes. Det er vores mål,« udtalte Jason Kilar i går til i NYTimes.com.

»Jeg tænker blot tilbage på, hvordan verden så ud for 24 måneder siden. Dengang var der ingen film eller tv-udsendelser lovligt tilgængeligt på nettet. Og i løbet af blot 17 uger er det lykkedes os at gå fra nul til mere end 200 toptitler,« konstaterer den øverste chef for Hulu.com.

Det nye tv-site blev allerede annonceret for et år siden, hvor det blev betragtet som en konkurrent til YouTube. Siden er det blevet klart, at Hulu.com har et andet fokus, og samtidig har tv-sitet fået masser af anerkendende ros fra toneangivende branchefolk.

Blandt andet skrev mediasitet TechCrunch.com særdeles positivt i oktober om betaversionen af Hulu.com med overskriften:

»Hulu Launches Private Beta, Makes Very Good First Impressions«. Det skriver journalisten.dk

Trussel mod Joost
Nu kommer så den rigtige udgave, som ser endnu bedre ud, hvilket har fået amerikanske medier til at tale om en regulær trussel mod det i Danmark langt mere omtalte web-tv-site, prestigeprojektet Joost fra danske Janus Friis.

»Vi hælder stærkt i retning af at skrive, at Hulu betyder døden for Joost. Det har fuldstændig den samme nemhed, som gælder for Joost, men forskellen er, at Hulu har langt bedre programmer, bedre reklamer og ingen software, som skal downloades, før man kan se med,« skriver Angela Natividad i AdRants.com.

Programmerne på Hulu.com finansieres af almindelige 15-30 sekunders reklamer. Men dette faktum får ikke de amerikanske medieanalytikere til at tvivle på projektets holdbarhed. På Hulu.com vil seerne kunne vælge mellem, hvilke annoncer de ønsker at se - skal det for eksempel være Nissans nye Rogue S.U.V. eller Z sports car?

De kritiske punkter er, at reklamerne foreløbigt risikerer at afbryde programmerne pludseligt, nogle gange midt i en talestrøm. Endvidere er der stærke geografiske begrænsninger, hvilket blandt andet gør, at man i Danmark ikke kan se med endnu.

Men succesen lurer. Allerede inden premieren i morgen har angiveligt fem millioner amerikanere set med på betaversionen af Hulu.com i den seneste måned, ifølge NYTimes.com.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen