Berlingske Business
12:21FLSmidth og finsk rival får skulderklap fra amerikansk storbank

Her er 10 forbrugertendenser fra 2015

US-TECHONOLOGY-GOOGLE
2015 byder blandt andet på en stigende forbugertendens, hvor seere skifter til brugervenlige on-demand tjenester, som kan ses på mange forskellige enheder. Foto:

Ericsson ConsumerLab ønsker os Glædelig Jul og Godt Nytår med et kig på fremtidens forbrugere, der vil streame TV, bruge teknologi til at tage på, dele med hinanden, bruge digitale portemonnæer og betragte verden ud fra den virkelighed, de ser på det bærbare udstyr.

I 2015 og fremad er forbrugerne blevet trygge ved idéer, der engang kun hørte til i fantasien: Som fx robotter i hjemmet og tankeoverførsel.

Sædvanen tro afslører Ericsson ConsumerLab deres årlige trends-rapport, der beskriver de vigtigste forbrugertrends for 2015 og frem. René Skytte Christoffersen, strategisk direktør hos Ericsson Danmark, siger.

»Det er især spændende, at i 2015 er streaming-TV mere udbredt end almindeligt flow-TV. Vi forbrugere vil se vores film og tv-programmer, når og hvor det passer os, på både smart-TV, mobilen og tablet,« siger René Skytte Christoffersen.

Columbus_Brandview_Honere

»Det er også interessant, at forbrugerne nu forventer, at der kommer mere teknologi ind i hjemmet baseret på M2M-løsninger. For eksempel ønsker de sensorer, der registrerer el- eller vandproblemer i hjemmet og overvågning af el-apparater i f.eks. køkkenet«.

»Endelig fremhæver rapporten også, at forbrugerne efterspørger interaktive kort med trafikinfo i real-tid i fremtidens storby, således at man kan se hvilke veje, fortove og pladser der er fremkommelig«.

Columbus_Brandview_Honere

De 10 vigtigste forbrugertrends er:

• Den streamede fremtid.

Forbrugsmønstre for medier bliver globale. Seere skifter til brugervenlige on-demand-tjenester, som kan ses på mange forskellige enheder. 2015 bliver første gang flere mennesker vil se streamet indhold end traditionelt flow-TV på ugentlig basis.

• Det teknologiske hjem.

Hjemmesensorer, der registrerer vand- og elektricitetsproblemer, eller hvornår familiemedlemmer kommer og går, har stor interesse blandt forbrugere.

19BUSTV2.jpg

• Deling med tankens kraft.

Der vil opstå flere nye kommunikationsmåder, der gør det lettere at komme i kontakt med venner og familie. Mange smartphone-ejere kunne godt tænke sig at bruge wearables til at kommunikere med andre direkte gennem tankens kraft – og forbrugerne tror, at det vil være udbredt i 2020.

• Intelligente borgere.

Idéen bag intelligente byer er spændende, men det der virkelig gør en by intelligent, er borgernes adfærd i dagligdagen. I takt med at internettet gør os bedre informerede, træffer vi bedre beslutninger. Forbrugerne mener, at digitale kort med trafikinformation, energiforbrugsapps og vandkvalitetsmålere er udbredt i 2020.

• Deleøkonomi.

I takt med at internettet gør det muligt at dele oplysninger lettere end nogensinde, bliver potentialet for deleøkonomi enormt. Halvdelen af alle smartphoneejere er åbne for, at udleje deres lejlighed, deres husholdningsapparater eller fritidsudstyr, da det både er belejligt og kan spare dem penge.

• Den digitale pung.

48 pct. af alle smartphoneejere vil hellere bruge deres telefon til at betale for varer med, og 80 pct. mener, at smartphonen vil have erstattet pungen i 2020.

MIDEAST-GAZA/TWITTER

• Privat data.

Selvom informationsdeling kan være godt, kan smartphone-ejere ikke se idéen i, at have alle deres data fritliggende. 47 pct. af smartphoneejere vil gerne kunne overføre penge og betale med deres smartphones uden automatisk at dele personlige oplysninger.

56 pct. af alle smartphone-ejere ser gerne, at al deres internetkommunikation er krypteret.

• Længere liv.

Smartphoneejere mener, at cloudbaserede tjenester har potentialet til at give dem et sundere og længere liv. Fitness-apps, pulsmålere og tallerkener, der kan analysere vores mad, kan forlænge vores liv med op til to år per opfindelse, mener forbrugerne.

• Hjemmerobotter.

Forbrugere byder idéen om at have robotter i hjemmet velkommen. 57 pct. af de adspurgte forbrugere ser gerne, at en robot ordnede deres vasketøj, imens 36 pct. gerne vil have en robot til at holde dem med selskab derhjemme.

• Alt er forbundet for børn.

Børn vil fortsætte med at efterspørge, at den fysiske verden er lige så forbundet, som skærmene på deres mobil og tablet. 46 pct. af smartphone-ejere mener, at børn kommer til at forvente, at alt er forbundet, når de bliver ældre.

robotmanden

Og lidt fakta

• Resultaterne fra rapporten ”10 Hot Consumer Trends for 2015 and Beyond” kommer fra Ericsson ConsumerLabs globale forskningsprogram.

• I år har forskningen især fokuseret på smartphone-ejere i alderen 15-59 i London, New York, San Francisco, Moskva, Sydney, Tokyo, Mexico City, Sao Paulo, Shanghai og Johannesburg.

• Undersøgelsen repræsenterer statistisk 85 millioner internetbrugere.

• Ericsson ConsumerLab er et globalt forskningscenter, der gennem 15 år har studeret forbrugeradfærd i forhold til mobile produkter og tjenester.

• Ericsson ConsumerLab får sin viden gennem globale forskningsprogrammer baseret på interviews med end 100.000 personer hvert år i mere end 40 lande og 15 millionbyer verden over.

• Statistisk repræsenterer synspunkterne 1,1 milliard forbrugere. Både kvantitative og kvalitative metoder anvendes.

• I dag går mere end 40 pct. af verdens mobiltrafik via Ericssons netværk, og der ydes support til kunders netværk for mere end 2,5 milliarder abonnenter.

pix-Henrik Sass Larsen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen