Del : SMS
Berlingske Business

Helt ærligt, Bond.....

Aston Martin DB5 With Sean Connery
Sean Connery i Goldfinger fra 1964 Foto:

Siden den første James Bond-film ”Dr. No” rullede over klodens biograflærreder i 1962 har alverdens brands spillet med i filmene i mere eller mindre subtile ”product placement”-roller. Her er nogle af de mindre heldige.

Artiklen fortsætter under annoncen
Aston Martin, Omega, Rolex, Martini, Dom Perignon – alle har de gennem tiden forlovet sig med James Bond og betalt ofte ikke afslørede beløb for at få deres produkter vist i filmene.

Den kommende og 23. James Bond film ”Skyfall”, som har premiere om kort tid, er ingen undtagelse.

Heineken, Tom Ford, Sony, Coca-Cola, Bollinger, Swarovski, og Omega er blot nogle af de brands, der optræder på ”rollelisten” i ”Skyfall”.

Filmen skulle ifølge flere kilder være sponsor-finansieret for 45 millioner dollar – svarende til næsten 260 millioner danske kroner. Det er rundt regnet en tredjedel af filmens produktionsbudget og dermed absolut rekord i filmhistorien.

Den hidtidige rekord har Steven Spielbergs ”Minority Report” fra 2002. Tilsammen betalte Lexus, Bulgari og American Express omkring 20 millioner dollar for at ”medvirke” i den film.

Nogle af de mange brands optræder på smukkeste vis som en helt selvfølgelig del af handlingen – men det er gennem tiden ikke altid lykkedes de forskellige instruktører at få de betalende gæster til at ”optræde naturligt”.

Fx skulle Bond i en scene i den første film, Dr. No, slås med figuren Quarrel. Det gjorde han – og sendte sin modstander til tælling lige oven i en masse kasser jamaicansk Red Stripe-øl. Kasserne er stillet noget så nydeligt op med logo, der vender den rigtige vej - selv da de vælter under slagsmålet.

Eller i ”View To a Kill” fra 1985, hvor mange af scenerne foregår i Frankrig. Her er Renault på banen i flere omgange – det mest bizarre stunt er dog scenen, hvor Bond i skikkelse af Roger Moore kaprer en Renault-taxa og kører ind i alverdens ting, indtil han til sidst kun kører i den forreste tredjedel af bilen. Holdbare sager, disse franske biler.

Og så den næsten allerværste: Togscenen fra ”Casino Royale” fra 2008, hvor Bond, denne gang i skikkelse af Daniel Craig, sidder over for den kvindelige yndighed Vesper Lynd i toget, og følgende dialog udspiller sig, da fruen får øje på Bonds armbåndsur.

- ”Rolex?”, spørger hun.

- ”Omega”, svarer Bond.

-”Beautiful”, siger damen…

Der er flere eksempler at finde på marketingweek.co.uk.

Og se en dejlig samling af Bond-product placements gennem 50 år her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere