Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Flere reklamer i indbakken kan være på vej

A specialist of IT company Inf
Den nye markedsføringslov, der træder i kraft lørdag, øger muligheden for at sende e-mail-reklamer til forbrugerne, oplyser Erhvervsministeriet.

En ny lov vil gøre det nemmere for virksomheder at sende e-mail-reklamer til deres tidligere kunder. Dansk Erhverv mener, at det er til forbrugerens fordel.

Fremover vil det blive nemmere for virksomheder at fylde deres tidligere kunders indbakker med reklamer.

En ny markedsføringslov træder nemlig i kraft.

Loven vil blandt andet lempe kravene til, hvilke reklamer et firma må sende til en tidligere kunde via e-mail.

Det vil ganske vist stadig være ulovligt at sende uønskede reklamer - også kendt som spam.

Men har forbrugerne først sagt ja til at modtage reklamer, risikerer de fremover at få flere e-mail-reklamer i deres indbakker.

APPLE-IPHONE/

Det siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Uffe Foged Jespersen.

»Man har åbnet op for, at der kan markedsføres for flere af de produkter, den erhvervsdrivende har på hylderne, og det kan være, at det vil føre til flere e-mail,« siger han.

Det afhænger dog af, hvordan virksomheden tidligere har fortolket reglerne, siger Uffe Uffe Foged Jespersen.

I den gamle markedsføringslov var det et krav, at butikken kun måtte reklamere for produkter, der »svarede til« dem, kunden tidligere havde købt.

I en mail til Ritzau bekræfter Erhvervsministeriet, at den nye lov vil øge muligheden for at sende e-mail-reklamer til forbrugerne.

Det sker ved at lægge op til en "mere dynamisk fortolkning af begrebet »egne tilsvarende produkter«, som det hedder.

Baggrunden for ændringen er en anbefaling fra regeringens udvalg om markedsføringsloven.

Onsdag - Novo

Her var vurderingen, at begrebet "tilsvarende produkter" tidligere var blevet fortolket meget snævert af virksomhederne.

»Bestemmelsen gav for eksempel mulighed for, at man kunne sende en e-mail om en tilsvarende bil, men ikke om vinterdæk til den bil, som kunden lige havde købt.«

»De e-mail, som den erhvervsdrivende har haft mulighed for at udsende efter den hidtil gældende lov, ville derfor sjældent have nogen relevans for kunden,« lyder det i en mail fra ministeriet.

Det er samtidig afgørende, hvilken forventning virksomheden har skabt hos forbrugeren.

Har den erhvervsdrivende oplyst, at der sendes reklamemail om »herrebeklædning«, kan man sige, at der er skabt en forventning om, at der kan sendes reklamemail inden for produktkategorien »herrebeklædning« - og ikke kun om for eksempel jakkesæt.

Så der er åbnet op for, at virksomheden kan markedsføre i videre omfang med deres øvrige varer, vurderer Uffe Foged Jespersen.

»Hvis den erhvervsdrivende indtil nu har undladt at sende reklamer til en tidligere kunde, fordi virksomheden kun måtte reklamere for mere eller mindre identiske produkter, er det muligt, at virksomheden nu fremover vil sende flere reklamer til den pågældende person,« siger Uffe Uffe Foged Jespersen.

Med den nye lov får en virksomhed altså mulighed for at reklamere for mere af det, den har på hylderne, og det glæder man sig over hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, siger chefkonsulent Martin Jørgensen.

»Du får altså ikke nødvendigvis kun et tilbud om at købe en ny bil fra den forhandler, du lige har købt en bil hos.«

»Nu kan du også få tilbud på service og reparation til din bil og andre gode tilbud, som forhåbentlig har relevans for dig,« siger Martin Jørgensen.

16BUSCasper-Christensen-114.jpg

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen