Del : SMS
Berlingske Business

Farvel til konsekvensløse synspunkter

jacob johansen
Jacob Johansen, Partner, Charter Five. Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er interessant, at erhvervslivet er begyndt at tale flertallet midt imod og påtage sig rollen som samfundets progressive udfordrer.

Det er tegn på et paradigmeskifte i erhvervslivet, når adm. direktør i ISS Jeff Gravenhorst i den forgangne uge udtaler, at mange flygtninge udviser større virketrang og initiativ end den gennemsnitlige dansker.

ISS’ direktørens udtalelse er udtryk for, at det moderne erhvervsliv nu tør mere end vore folkevalgte. Hvor politikerne er hunderædde for at kommunikere noget, der kolliderer med fokusgrupper og opinion-målte flertalsholdninger, har topcheferne ikke noget problem med at tale både verden og deres kunder imod.

Huffington post

Gennem flere årtier har det ellers været sædvane, at det ikke var erhvervslivets opgave at kere sig om sociale problemer, miljø og sundhed – for slet ikke at nævne integration.

Det er i mindst et århundrede blevet anset for at være en decideret dårlig forretning for en virksomhed at bruge tid og penge på den slags. Denne oplevelse af, hvad der er god og dårlig forretning, er gået hånd i hånd med en altomsiggribende frygt for at formulere noget som helst, der blot antyder noget kontroversielt.

Tommelfingerreglen har været, at den CEO, der lever stille, lever godt. Vi har vænnet os til, at der er en ligefrem proportional sammenhæng mellem tidens folkestemning og virksomhedernes synspunkter.

dorthe carlsen

Samtidig forekommer hovedparten af de standpunkter, virksomhederne har indtaget, ikke specielt dybfølte. I bedste fald har de været decideret harmløse eller helt ligegyldige og har som regel ikke givet anledning til nogen form for selvransagelse eller konsekvens.

Det paradigmeskifte vi bevidner nu, er kendetegnet ved, at flere virksomheder og topledere rent faktisk mener noget, der ikke nødvendigvis er forudsigeligt og ufarligt, og at de er mere villige til at gå forrest og levere på deres synspunkter.

Uden at have været en flue på væggen hos ISS tør jeg bide skeer på, at sidste uges synspunkter er formuleret af Jeff Gravenhorst personligt. De er ikke fabrikerede og er ikke blevet ham anbefalet af koncernens reklamebureau, som det ellers har været kutyme.

The logo of Dentsu Co. is seen at the entrance of the company he

Jeg har i mere end et årti bistået internationale virksomheder med at formulere og kommunikere holdninger. De fleste af mine klienter interesserede sig primært for dette, fordi de havde læst i en businesspublikation, at det var moderne, eller fordi de mente, at det kunne løfte afsætningen.

Dette paradigmeskifte bryder afgørende med denne tilgang: En koncern kan ikke længere tage let på at formulere sit ståsted og sit bidrag til verden. Førende forretnings-strateger, med Harvard-professor Michael Porter i spidsen, har i flere år tydeligt anskueliggjort, at virksomheder med dobbelt bundlinje og et stærkt purpose drive leverer markant bedre på en række parametre.

Det handler med andre ord ikke om at udvikle vakse reklameslogans, men om en nyformulering af en koncerns helt grundlæggende strategi.

ISS-direktørens udtalelse er et symbol på, at vi allerede er trådt ind i ny tid, der kræver en afgørende ny tilgang til en virksomheds strategi og kommunikation.

Jo flere virksomheder, der favner denne virkelighed, desto flere forbrugere vil kræve, at virksomhederne har formål, principper og holdninger – og tager konsekvensen af dem.

morten

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere