Del : SMS
Berlingske Business

Facebook vil gøre det nemmere for brugerne at benytte deres 'rigtige' navn

US-FACEBOOK-S-I
Hvis du er på Facebook, så skal du benytte dit rigtige navn – det er en del af brugeraftalen. Foto:

Hvis dit rette navn ikke er det samme som dit rigtige navn, kan det være problematisk at være på Facebook – nye regler skal gøre det lettere fremover.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du er på Facebook, så skal du benytte dit rigtige navn – det er en del af brugeraftalen.

Det skyldes ifølge Facebooks vicedirektør for vækst Alex Schultz, at »når folk bruger det navn, andre kender dem som, står de i højere grad til ansvar for, hvad de siger, hvilket gør det sværere at gemme sig bag en anonymt navn, så de kan genere, mobbe, spamme eller snyde andre.«

Det skriver Version2.dk.

Navngivningsreglerne har imidlertid været stærkt kritiseret for blandt andet at diskriminere mod blandt andet transkønnede og indianere, hvor der kan være væsentlig forskel på det navn, brugeren opfatter som deres rigtige navn, og så det navn, der står i for eksempel kørekortet. Samtidig har klagemulighederne over brugeres navne været brugt til at chikanere netop disse grupper.

pix-Lås på

Det har fået organisationerne Electronic Frontier Foundation, Human Rights Watch og ACLU of California til at sende et åbent brev til Facebook, der nu vælger at bløde op på nogle af reglerne omkring navngivning.

Det skal være sværere at klage

Først og fremmest bliver det modsat tidligere muligt for de brugere, der bliver bedt om at verificere deres navn, at forsyne Facebook med yderligere detaljer og begrundelse for, hvorfor det navn, de gerne vil bruge på Facebook, måske afviger fra navnet i deres pas eller kørekort.

»Dette skulle gerne hjælpe vores Community Operations-folk med bedre at forstå situationen samt grundene til, at brugeren ikke i øjeblikket kan bekræfte sit navn,« skriver Alex Schultz i et svar på det åbne brev.

pix-Apple

Samtidig vil de Facebook-brugere, der i fremtiden ønsker at klage over navne, være nødt til at indsende yderligere information om, hvorfor de klager. Dette skulle gerne gøre det sværere at klage og dermed mindske risikoen for, at klagerne bliver brugt til at chikanere og låse brugere ude af deres konto.

Ændringerne træder i kraft til december.

Deltag i debatten på Version2.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere