Del : SMS
Berlingske Business

Et godt omdømme er alfa og omega

Se og Hør
Man kan sagtens forestille sig, at den tilsyneladende afsløring af ulovligheder på ugebladet Se og Hør har ramt Aller som et granatchok. Interne undersøgelser er i gang, forstår vi, og en lang række af myndigheder er i gang med undersøgelser, der vil endevende Nets systemplatform. Foto:

Mening om Medier. Uden et fornuftigt omdømme går det ikke for hverken personer, virksomheder eller partier. Det kan Lars Løkke, Venstre, EU-Parlamentet, Aller, Nets og IBM tale med om i disse uger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Formelt set handler de strategiske mål om vælgere, kunder og omsætning – men omdømme er nu engang vigtigere, fordi et fornuftigt omdømme er forudsætningen for overhovedet at få arbejdsro til at passer forretningen, det vil sige det egentlige.

Aller-koncernen vender vi tilbage til om et øjeblik.

Når omdømme er vigtigt, er det fordi enhver virksomhed, stor eller lille, offentlig eller privat, bygger sin overlevelse og succes på kunderne, leverandørernes, investorernes, journalisternes og myndighedernes velvilje. Alle har de en opfattelse af de virksomheden, der kan være positiv eller negativ, korrekt eller fejlagtig– men den styrer de valg, de træffer om, hvor de vil arbejde, hvilke produkter de vil købe, eller hvilken lovgivningen og hvilke vilkår, de skal tilbyde organisationen.

BM

Rent sprogligt er omdømme et gammelt dansk ord, med rødder i døme, afledt af dom. Beslægtede ord er anseelse, ry, rygte og naturligvis image, som er det, der typisk optager marketing- og brandingbranchen, og som rummer andre dimensioner end dem, vi her er interesserede i: Hvilken ’personlighed’ har virksomheden? Er den fx kreativ, menneskelig eller noget helt tredje.

Omdømme er anderledes. Ordet fokuserer på legitimitet, det vil sige den helt grundlæggende del af virksomhedens omdømme, der skal være på plads for overhovedet at sikre organisationen dens overlevelse. Legitimitet er den form for omdømme, der i omverdenens øjne giver organisationen dens ret til at eksistere, juridisk, moralsk, etisk.

Kort sagt: Det handler om loven – men også mere end den.

15BUSNets-snart-klar-med-Se.jpg

Og så tilbage til Aller-koncernen.

Man kan sagtens forestille sig, at den tilsyneladende afsløring af ulovligheder på ugebladet Se og Hør har ramt Aller som et granatchok. Interne undersøgelser er i gang, forstår vi, og en lang række af myndigheder er i gang med undersøgelser, der vil endevende Nets systemplatform, IBM sdom underleverandør og ikke mindst Aller som en koncern.

Alene de direkte omkostninger i forbindelse med de interne og eksterne undersøgelser vil koste koncernen et tocifret millionbeløb. Bestyrelsesformanden, juraprofessor Linda Nielsen har for længst sagt farvel. Og tilbage står overvejelser omkring koncernens image og omdømme.

Image? Vel, det bliver indiskutabelt noget flosset, men eftersom medievirksomheder som hovedregel altid har en særegen tivoli-identitet med både gynger og karusseller, kan koncernen givetvis leve med denne rundtur i manegen. Der er penge i Se og Hør, der er penge i ugeblade, og kunderne i den samlede koncerns mange afdelinger vil næppe fravælge Aller under ét som følge af medieskandalen.

seoghør

Anderledes med koncernens omdømme. Omdømme handler om legitimitet, ikke forretning. Her kan man sagtens argumentere for, at det ville klæde netop en medievirksomhed som Aller at stå frem langt mere tydeligt og markant, end tilfældet har været indtil nu.

Jo, de mange undersøgelser tager tid. Men hvis fondskonstruktionen, familieejerskabet og de mange fine ord om værdier, visioner og strategi skal give nogen offentlig mening, ja så skal Aller-koncernen ikke længere putte sig med henvisning til jura og undersøgelser.

Sagen handler også om omdømme. Omdømme handler om legitimitet. Og legitimitet handler om, hvad Aller-koncernen egentlig er for en type virksomhed, når det kommer til grundværdier som åbenhed, ansvar og ledelseskraft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere