Del : SMS
Berlingske Business

Et brand – er et brand – er et brand

pix-apple
Apple er stormet frem på listen over verdens bedste brands og ligger nu på en solid andenplads efter Coca-Cola. Foto:

Opskriften er simpel, men alligevel er der kun ganske få, der kan gøre Coca-Cola og nu Apple kunsten efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

De sirligt snoede bogstaver på den røde baggrund er i manges bevidsthed lig med Coca-Cola. Den mørkebrune læskedrik har i sådan en grad skabt sig et genkendeligt brand, at de for 13. år i træk er verdens bedste ifølge Interbrand, der hvert år udgiver en top 100.

Opskriften på branding-succes er simpel, men det kun ganske få, der kan skabe så stærkt og udbredt et brand som Coca-Cola og nu også Apple, der er strøget til tops og ligger på andenpladsen over IBM, Google og Microsoft, der udgør top fem.

”Et godt brand er en kort historie, baseret på nogle klare værdier, som man fortæller sin omverden og sine kunder. Coca-Cola er historien om verdens bedste sodavand – hvis du beder folk nævne en sodavand, så svarer langt de fleste Coca-Cola. Og det er netop dét, som brandet skal bruges til: Det fungerer som en lille skjult fil, der sidder i vores bevidsthed, som så dukker op med positive associationer, når du som forbruger står og skal købe et produkt,” siger Henrik Byager, strategisk rådgiver og branding ekspert.

pix-cola

Et rigtig godt brand er nemlig ikke bare synonym med et godt produkt. Firmaerne skal samtidig forsøge at fange forbrugernes følelser ind, hvis produktet skal overleve og vigtigst af alt - vokse. Og netop med henblik på at fange kunderne i et net, de ikke har lyst til at slippe ud af, så peger Henrik Byager på især Apple som inspirerende frontløber.

”Coca-Cola er heller ikke bare et produkt, men en del af din identitet. Hvis du er Coca-Cola drikker, så vil du nærmest hellere undvære end at drikke Pepsi. Det er brandet, der har skabt denne særlige form for loyalitet, som kunderne udviser. På samme vis har Apple skabt en fællesskabsfølelse, der ligesom hundeejere, når de mødes, tiltrækker folk. Det er egentlig fantastisk, at de kan skabe det med noget så blodløst og kedeligt som en telefon og en computer, men det er det eksempel, som jeg er mest imponeret over. Apple er helt, helt fantastisk til at brande sig selv,” siger Henrik Byager.

De helt, helt store brands på listen tæller Coca-Cola, Apple, IBM, Google og Microsoft. Og for at kunne beholde den plads, skal de hele tiden forny sig selv.

”Brand er et udtryk for det, der ligger højere end pris og funktionalitet. Men hvis et brand er statisk, så dør det. Kendetegnet ved alle de store brands gennem historien er, at de har en stærk identitet, der rummer en fortælling, som involverer følelser. Og som de fortsat kan forny – uden at ændre på produktet,” siger Kresten Schultz Jørgensen, der er tidligere kommunikationsdirektør i The Coca-Cola Company og nuværende adm. direktør i kommunikationsfirmaet Lead Agency.

Som brand skaber du en stærk forbindelse til forbrugeren, som inkluderer et ”brand-løfte,” dvs. et løfte om, hvordan produktet er, samtidig med, at der følger en særlig følelse med produktet. Hvis det løfte ikke brydes, så kan forbrugerne fortsætte med at være troværdige trods skandaler og dårlig omtale.

”Stærke brands har ligesom teflon på sig; de overlever kriser, de overlever kritik. Selvom fx Coca-Cola hver dag får dårlig presse, fordi de er skyld i diabetes og skyld i fedme – så overlever brandet,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Det bekræfter Henrik Byager, strategisk rådgiver og branding ekspert, der påpeger, at store brands lever på deres troværdighed. Hvis de først har skabt en forbindelse til forbrugeren og holder deres ”brand-løfte”, så skal der meget til, før kunderne vender dem ryggen.

”Der skal noget meget, meget alvorligt til, før forbrugernes positioner til brandet ændrer sig. De har automatisk en længere snor over for store mærker, fordi de har opbygget en enorm troværdighed om brandet. På den måde vil Coca-Cola kunne overleve rigtig mange kedelige sager,” forklarer Henrik Byager.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere