Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervsstyrelsen: Ingen overholder cookiereglerne

Internetbutik.
ARKIVFOTO Foto:

49 ud af 50 hjemmesider informerer om brugen af cookies, men ingen overholder cookiereglerne 100 pct., viser ny undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen. Styrelsen åbner desuden op for, at ikke alle cookies nødvendigvis bør være omfattet af reglerne.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selvom danske hjemmesideejere i høj grad informerer om brugen af cookies, så opfylder ingen, ifølge en ny undersøgelse, reglerne i den såkaldte cookiebekendtgørelsen 100 pct. Erhvervsstyrelsen har undersøgt en række danske hjemmesider og fundet frem til, at mens 49 ud af 50 informerer om cookies, så lever ingen af de undersøgte hjemmesider helt op til reglerne. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen.

»Danske hjemmeside-ejere har gjort en stor indsats for at sikre åbenhed om deres brug af cookies. Det er positivt, men vi må erkende, at ingen af de undersøgte sider opfylder reglerne 100 pct. Særligt har vi konstateret, at der ikke informeres præcist om formålet med brug af cookies og videregivelse af data til tredjeparter,« siger kontorchef i Erhvervsstyrelsen Brian Wessel ifølge pressemeddelelsen.

Af meddelelsen fremgår det desuden, at Erhvervsstyrelsen arbejder tæt sammen med EU-Kommissionen, som er ved at evaluere implementeringen. Og i den forbindelse vil Erhvervsstyrelsen efter drøftelser med de danske interessenter komme med idéer til, hvordan den nuværende ordning kan forbedres. Eksempelvis skal det drøftes, om cookies til webstatistik og brugeradfærd på hjemmesider stadig skal være omfattet af reglerne.

»Hensigten med reglerne er at beskytte brugerne, især mod kommerciel overvågning i den digitale verden. Vi er lydhøre over for kritikken om for meget information, og at reglerne derfor ikke virker efter hensigten. Derfor retter vi især vores tilsyn mod tracking cookies. Især den type som giver 3. parter adgang til brugernes data. Og derfor vil vi fortsætte drøftelserne om implementeringen af reglerne på EU plan, herunder også muligheder for præcisering af reglerne i en fremtidig lovgivning,« siger Brian Wessel.

Erhvervsstyrelsen vil 'i den nærmeste fremtid' tage fat i en række af de virksomheder, som bruger tracking cookies uden at informere om det. Der skal drøftes best practice med dem, og de får en tidsfrist for, hvornår de skal leve op til reglerne.

Deltag i debatten på Version2.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere