Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter: Hård kamp mellem erhvervsmedier

JP/Børsen
JP/Politikens køb af Dagbladet Børsen vil presse Berlingskes satsning på erhvervsstoffet, mener to eksperter. Foto:

JP/Politikens køb af Dagbladet Børsen vil skabe en erhvervsjournalistisk mastodont, der vil sætte Berlingske under pres, vurderer to medieeksperter. Med Dagbladet Børsen som spydspids vil JP/Politiken blive en meget dominerende spiller i dansk erhvervsjournalistik.

Artiklen fortsætter under annoncen

JP/Politikens Hus er med købet af Dagbladet Børsen ved at skabe en erhvervsjournalistisk mastodont af hidtil uset størrelse i det danske mediebillede.

Medieforsker Aske Kammer fra Syddansk Universitet kalder opkøbet for et »meget interessant træk« og vurderer, at JP/Politikens Hus fremover kommer til at sætte sig tungt på erhvervsjournalistikken.

leif beck

»Sagt med al respekt for jer på Berlingske Business, så er I måske lidt mere pressede for tiden, hvis man skal tage kampen op med den her meget stærke spiller. Også set i lyset af den afskedigelsesrunde, som I var igennem her sidst på året. Det kan blive svært for Berlingske og business.dk at finde musklerne til at modstå det pres, som kommer til at blive en realitet, når JP/Politiken slår pjalterne sammen med Dagbladet Børsen,« siger Aske Kammer.

Han vurderer, at kampen om kunderne kan blive ekstra hård, når JP/Politikens Hus får en rendyrket erhvervsavis ind i folden.

Berlingske

»Spørgsmålet er om de brugere, der er villige til at betale for erhvervsstof, ikke helst vil søge derhen, hvor en meget stor del af kompetencerne er samlet. Berlingske kan måske gå hen at få det svært, hvis det reelt bliver det eneste deciderede erhvervsmedie i Danmark til at tage kampen op i mod den nye dominerende spiller,« siger Aske Kammer.

Også Lasse Jensen, der har en lang journalistisk karriere bag sig og bred indsigt i danske medieforhold, vurderer, at den store avisfusion mellem JP/Politikens Hus og Dagbladet Børsen kommer på et skidt tidspunkt for Berlingske.

Bonnier

»Hvis man ser på de nedskæringer, der er sket på Berlingske her for nylig, så er der da for mig indikationer på, at de nye ejere ikke vil lægge så stor vægt på erhvervs- og finansstoffet, som de gamle gjorde,« siger Lasse Jensen.

Han vurderer, at det danske medielandskab nu bliver endnu mere opdelt, hvor tre store mediehuse groft sagt deler Danmark imellem sig.

»Hvis du ser på danske mediebillede i dag i forhold til i går, så kan du sige, at det nu er endnu mere tydeligt, at vi har tre store spillere, hvor afstanden mellem nummer et, to og tre nu er øget yderligere. Du har nu en meget stor spiller, som hedder JP/Politikens Hus. Så har du som nummer to Jysk/Fynske Medier. Og så har du Berlingske Media, som nu består af tre aviser,« siger Lasse Jensen.

JP Politikens Hus på Rådhuspladsen i København. Politiken, Jy

Berlingske Media oplyste fredag eftermiddag i en pressemeddelelse, at man mener, at konkurrencemyndighederne ikke bør godkende JP/Politikens overtagelse af Dagbladet Børsen. Problemet er, mener Berlingske Medias bestyrelsesformand Kim Graven-Nielsen, at fusionen vil skabe monopollignende tilstande på det danske mediemarked.

Om udsigten til en ny og skærpet konkurrencesituation som følge af JP/Politikens mulige opkøb, siger Kim Graven-Nielsen:

»Vi vil selvfølgelig fortsætte vores strategi, og vores ambitioner for Berlingskes erhvervsdækning er uformindskede. Vi fortsætter vores udvikling og bliver ved med at levere et stærkt og unikt alternativ til Børsens og JPs erhvervsdækning,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere