Del : SMS
Berlingske Business

Egmont: "Mere fokus på digital indtjening"

pix-kragh
Steffen Kragh, adm. direktør i Egmont, er klar til yderligere opkøb i Norden, hvis mulighederne byder opstår. Foto:

Halvdelen af mediekoncernens omsætning ligger fremover på skærm-baserede medier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Egmont fejrer sit bedste regnskab til dato, efter et rekordår i 2011, der leverede bedste resultat nogensinde. Mediekoncernen er blevet bedre til at tjene penge siden 2010, og på trods af en dalende omsætning, går resultatet før skat frem med 24 procent.

Egmont giver ikke detaljerede bud på forventningerne til 2012, men topchef Steffen Kragh siger til Business.dk, at han ser frem til endnu et godt år. Det er især den skærm-baserede underholdning, der skal trække læsset fremover, fortæller han.

"For ti år siden var stod TV-baseret indtjening for 5 procent, og nu er det 25 procent. Og tæller man alle typer skærme med er det halvdelen. Og vi kan se, at væksten i medieforbrug og i indtjening ligger på skærme, så det er uhyre vigtigt at være med på det marked," siger Steffen Kragh.

Ud over norsk TV2 ejer Egmont Nordisk Film. Dertil kommer computerspil og apps, som eksempelvis den populære Rasmus Klump-app til iPad.

pix-egmont

Det er især købet af norsk TV2, der fremover kommer til at præge Egmonts regnskab. Egmont købte i januar A-pressens halvdel af den norske TV-station for 2,1 milliarder kroner. Fremadrettet forventer Egmont, at det vil give et løft i omsætningen på 1,5 milliarder kroner om året.

"Vi har været med til at præge TV2, siden vi startede stationen for omkring 20 år siden. Og vi var enige om strategien i partnerskabet med A-pressen, så der kommer ikke til at være store forandringer. Vi skal videreudvikle betalingsindhold og satse på nyheder og originalt indhold," siger Egmont-direktøren.

Sidste nye skud på den stamme er kanalen Nyhedskanalen - et norsk svar på TV 2 News - der indtil videre har kapret omkring 2,2 procent af seerne. Det lyder måske ikke af meget, men det er ganske godt klaret.

7

"Vores on-demand-platform voksede med 50 procent i 2011, og omsætningen i TV2 overstiger for første gang 3 milliarder kroner - heraf er en milliard brugerbetaling. Vi kan altså se en ret stor vækst inden for den del af indtjeningen, som ikke er annoncebaseret," siger Steffen Kragh.

Egmont-direktøren vil ikke afvise yderligere opkøb, hvis interessante muligheder byder sig til i Norden, men i udgangspunktet handler 2012 om organisk vækst i TV2.

"Vi kan som alle andre mærke, at kampen om annoncerkroner og forbrugernes tid er hård og ikke bliver mindre. TV og digitalt indhold er vigtigt, og rent strategisk vil vi gerne flere levende billeder og mere digital forretning. Vi har ingen planer om opkøb, men hvis den rigtige mulighed opstår, så er det på den anden side ikke noget, vi udelukker på nogen måde," siger Steffen Kragh.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere