Del : SMS

DR: Vi bøjer os ikke for pres

q
Foto:

»Vi skal ikke tjekke folks politiske overbevisning,« lyder det fra DR-redaktør. Det sker, efter at Kopenhagen Fur har angrebet DR for at hyre yderligtgående folk til pelsdokumentar.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske pelskoncern Kopenhagen Fur kritiserede i onsdagens udgave af Berlingske, at Danmarks Radio har betalt politisk "yderligtgående" tv-folk til at producere en kritisk tv-dokumentar om pelsindustrien.

"Det svarer til, at man bevilger skattekroner eller licensmidler til al-Qaeda for at få lavet en dokumentarfilm om terrorisme,« sagde cheflobbyist hos Kopenhagen Fur, Sander Jacobsen, i avisen.

02BUS20141108-192858-4.jpg

Men hos Danmarks Radio er man uenig i kritikken fra pelskoncernen, der kommer forud for offentliggørelse af filmen "Pelsaktivisten", der viser bagsiden af medaljen i pelsindustrien.

"Sammenligningen er jo helt hen i vejret. Hvis vi satte al-Qaeda til at producere en dokumentarfilm for DR, så ville den nok ikke holde i Pressenævnet," siger Erling Groth, redaktør i DR Medier.

Danmarks Radio har sammen med Det Danske Filminstitut valgt at finansiere den omstridte dokumentarfilm, som er produceret af norske Piraya Film og co-produceret af Electric Parc. Kopenhagen Fur mener at vide, at folkene bag produktionen har et politisk motiv med deres film, som ikke er foreneligt med Danmarks Radios programetik. Men motivet spiller ingen rolle, lyder svaret nu fra DR.

Var det en fejl, at I ikke har tjekket producenternes politiske baggrund?

"Nej, det var ikke en fejl. Vi skal ikke tjekke folks politiske overbevisning. Men vi skal sørge for, at journalistikken lever op til DR's programetik, og det mener jeg, at denne film er et godt eksempel på, at vi kan skille ad," siger Erling Groth, redaktør i DR Medier.

"Vi vil på den ene side gerne sende en subjektiv dokumentar, men vi vil også gøre det meget, meget klart, at der er en afsender på den. Vi følger en dokumentarist, som har et erklæret mål i filmen. Det er en mand med en mission, kan du sige, ligesom Michael Moore og andre Oscar-vindende dokumentarister," siger DR-redaktøren og tilføjer:

"Men det er klart, at vi skal sørge for, at den norske producent Piraya Film er et dokumentarselskab, som vi stoler på, og det gør vi. Piraya laver kontroversielle, men anerkendte dokumentarer."

DR har det seneste år ifølge Berlingskes aktindsigt modtaget en del henvendelser fra Kopenhagen Fur om filmen, og pelskoncernen har bl.a. fået advokater til at skrive et brev til generaldirektør Maria Rørbye Rønn, hvori man gør opmærksom på, at man er parat til at klage over filmen og indlede en pressenævnssag.

Maria Rørbye Rønn.

Kopenhagen Fur beskrev i onsdagsavisen, at DR har reageret på Kopenhagen Furs henvendelse på nogle punkter, men hos DR afviser man, at pelsgiganten har fået indflydelse på redigering af filmen.

"Det vil jeg gerne svare meget klart nej til. Det er ikke sådan, at et firma eller en interesseorganisation med mange penge og nok så mange advokater kan redigere vores udsendelse. Nej, selvfølgelig kan de ikke det. Men det er jo sådan, at vi selvfølgelig lytter til alle partner og til alle argumenter. Vi arkiverer ikke bare et brev til generaldirektøren lodret, når vi får det ind ad døren, og der kan da også være relevante pointer, som vi tager med," siger Erling Groth.

Hvad har I konkret taget med fra Kopenhagen Fur?

"Der kan have været virkelig mange ting, som de har skrevet, og der har måske været ting, hvor vi har tænkt, at det må vi lige undersøge nærmere, og så har vi måske haft nogle opfølgende spørgsmål til vores kilder. For mig at se er det helt almindeligt journalistisk arbejde, at vi indsamler, bearbejder og validerer oplysninger," siger Erling Groth, der nævner, at det er normalt, at der kommer breve til generaldirektøren, henvendelser fra advokater og trusler om pressenævnssager.

I onsdagsavisen udtalte filmens danske co-producent Peter Engel, nogle af filmens kontroversielle scener er blevet klippet ud, for at de kunne vises for et dansk publikum.

Hvilke scener er klippet ud?

"For mig er det vigtigt at sige, at det er netop ikke de kontroversielle scener, der er klippet ud. Filmen afslører forhold i særligt den norske pelsdyrbranche, som har skabt stor debat og vrede, så der masser af skjulte optagelser i filmen, fordi vi ikke har kunne dokumentere forholdene på andre måder. Vi har vurderet, at det var nødvendigt at bruge det hårde værktøj som skjult kamera  - grundet væsentlig offentlig interesse, og fordi vi ikke kunne dokumentere forholdene på andre måder," siger Erling Groth.

Han oplyser, at de mest kontroversielle scener dermed er blevet i filmen, og det er mindre kontroversielle scener, der er klippet ud.

"I den oprindelige film er der nogle af scener, som ikke dokumenter forhold af væsentlig interesse, eller som muligvis kunne dokumenteres på anden vis. Det er er den slags scener, som vi har klippet ud," siger han.

Dokumentaren bliver vist i uge 40. Sidst der blev vist dokumentar om Kopenhagen Fur var i 2009, og i den forbindelse iværksætte pelskoncernen en modoffensiv med krisekommunikation og retssager for millioner, som kom bag på TV 2, der sendte dokumentaren, som skabte politisk debat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere