Del : SMS
Berlingske Business

Digital marketingform stormer frem

15busMedier 1.jpg
Overskrift
Medarbejderstaben hos Adservice fordeler sig på fem nationaliteter, hvilket underbygger virksomhedens internationale aktiviteter. Foto: PR.
15busMedier 2.jpg
Overskrift
Casper Grud grundlagde Adservice sammen med nordmanden Øystein Åsebø i 2007 og har siden gjort bureauet til et af Nordens førende. Foto: PR.

Markedsføringsdisciplinen affiliate marketing – der opererer ud fra en no-cure-no-pay-model – vinder frem på tværs af landegrænser. Det kan mærkes hos en af de største udbydere herhjemme, aarhusianske Adservice, der i 2015 oplevede 75 procent vækst. Viaplay har gode erfaringer med disciplinen.

Artiklen fortsætter under annoncen

»No-cure-no-pay« lyder mottoet, der ret præcist beskriver det mest lukrative for en annoncør ved affiliate marketing, der er en digital marketingform, som vinder større og større indpas i disse år.

Udtrykket dækker over markedsføring på nettet, hvor forbrugerens rejse spores nøje fra første klik på en bannerannonce til det endelige køb af eksempelvis et teleabonnement. På den måde betaler annoncøren kun for markedsføringen, når den direkte resul­terer i et salg.

Men hvad går det mere præcist ud på? Jo, ved affiliate marketing får annoncøren hjælp til markedsføring af sin virksomhed/brand fra en stor vifte af websites, der kaldes ­affiliate partnere.

Ved at betale disse partnere for annonceringen kan annoncøren supplere sin markedsføring og nå nye potentielle kunder på måder, der er svære at få fat i via mere traditionel online markedsføring, såsom bannerannoncering, Google AdWords eller lignende.

Et af de førende bureauer inden for ­affiliate marketing på disse breddegrader er Adservice, der fra hovedkvarteret i Aarhus står bag online markedsføringskampagner i Danmark, resten af Norden og Tyskland.

Blandt konkurrenterne skal tælles virksomheder som Netbooster, EuroAds, Digital Advisor og Smartresponse.

Cookies

Og at affiliate marketing er et område med vækst, afspejler sig i disse tal: Adservice har i det seneste år oplevet en vækst på 75 procent og skabt 12 nye arbejdspladser i Aarhus. Samtidig er resultatet før skat vokset fra fire til 12 millioner kroner.

Adservice omsætter i dag for et trecifret millionbeløb, og ifølge Casper Grud, CEO og medstifter, skyldes fremgangen i høj grad, at kunderne er begyndt at tænke internationalt.

»I de seneste år har vi oplevet en øget efterspørgsel fra vore traditionelle kunder i tele-, finans- og magasinbranchen på at skubbe deres affiliatekampagner ud over landegrænserne. Det gælder særligt de nordiske lande, hvor for eksempel danske kunder vokser ind i Sverige. De nordiske markeder bærer derfor på et stort vækstpotentiale inden for affiliate marketing i disse år,« siger Casper Grud.

Han mener, at annoncøren kan høste lavthængende frugter ved at kopiere ­eksisterende kampagner til andre lande. Særligt fordi mange af de medier, hvor ­reklamerne optræder, opererer i flere lande i forvejen. Adservices 29 medarbejdere er fordelt på fem nationaliteter, og over halvdelen arbejder kun med internationale kampagner.

nætflæx

En af de annoncører, der har ønsket ­markedsføringsaktiviteterne spredt til de ­omgivende nordiske lande, er streaming­tjenesten Viaplay, som har samlet sine affiliateaktiviteter hos Adservice.

»Affiliate marketing er en utroligt omkostningseffektiv markedsføringsmetode for os. Med Adservice som samarbejdspartner opnår vi rigtigt gode resultater, der giver os en afgørende del af vores kunder. Vi besluttede i 2015 at lægge størstedelen af aktiviteterne hos Adservice, der viste de bedste resultater, og som samtidig havde erfaring på tværs af landegrænser,« fortæller Maria Boelius, ­performance marketing specialist hos Viaplay i Sverige.

Viaplays vigtigste produkt er en sportspakke, der fra alle mobile og stationære enheder giver adgang til en bred vifte af de største sportsbegivenheder. Men det er ­forskelligt, hvordan Adservice når ud til ­forbrugeren i hvert land.

»I Finland er de eksempelvis vilde med Formel 1, så der fokuserer vi på de mange nyhedssites om motorsport, mens resten af Norden interesserer sig meget for fodbold. Det kræver indgående kendskab til ­medierne i de enkelte lande at sikre, at Viaplay får flest mulige nye kunder på tværs af de nordiske lande, hvilket vi sikrer os ved at ansætte og træne specialister fra de ­pågældende lande,« slutter Casper Grud.

01BUSBUSINESS-140829.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere