Del : SMS
Berlingske Business

Derfor vil Disney betale 23 mia. kr. for Star Wars

pix-sw1
George Lucas har ingen årsag til at være tvær. Han har netop solgt sit livsværk til Disney for 23 mia. kr. Foto:

Disney-koncernens køb af Lucasfilm handler ikke kun om rettighederne til en stribe film med sabelsvingende science fiction-helte - der er meget, meget mere på spil.

Artiklen fortsætter under annoncen
Underholdningsgiganten Disney meddelte i denne uge, at den køber selskabet bag Star Wars-filmene, Lucasfilm, for fire milliarder dollar - eller godt 23 milliarder kroner. Det er et stort beløb - ikke bare i underholdningsverdenen - men indtjeningsmulighederne er også gigantiske.

Potentialet i Star Wars universet handler om meget mere end de seks spillefilm, det indtil videre er blevet til. Ifølge det amerikanske nyhedssite CNN har filmene ved premierer og gentagende relanceringer sammenlagt solgt billetter til en værdi af 4,6 milliarder dollar - hvilket nyhedssitet beskriver som "beskedent" set i forhold til antallet af film og den årrække, de har trukket publikum.

Lucasfilms styrke er ikke filmene i sig selv - styrken er i stedet Star Wars-brandets enorme gennemslagskraft og den franchise, der kan malkes ud af science fiction-universiet. Det er nemlig mange penge værd. Indtil videre har Lucasfilm solgt for intet mindre end 25 milliarder dollar (knap 125 mia. kroner), når det kommer til franchiseprodukterne.

Se billederne: Star Wars mig her, der og alle vegne

Derudover er historien om Lucasfilm én om konstant nytænkning, når det kommer til at bygge videre på biograffilmenes succes. Idemanden og instruktøren George Lucas har sammen med sin direktør Howard Roffman på mange måder opfundet den franchisesystematik, der i dag er en helt central af verdens underholdningskoncerners strategi. Det er en systematiik, som alle andre - inklusiv Disney selv - blot forsøger at efterligne.

Til at begynde med var George Lucas og Howard Roffmans fokus filmene, men da den første trilogi var afsluttet begyndte de at lege med tanken om at udvide universet til mere end enkelte legetøjsreplikaer af figurer og rumskibe fra filmene. De begyndte i slutfirserne at lege med tanken om noveller og tegneserier bygget på Star Wars-universet. Den umiddelbare reaktion fra filmbranchen var skuldertræk - det kunne der da kun være småpenge i, var holdningen.

Den indstilling skulle George Lucas og Howard Roffman dog hurtigt få gjort til skamme. Interessen for et udvidet univers viste sig at være stor. Herefter gik de to herrer i tænkeboks, og lagde strategien for det, der i dag er stråleklart, så snart man går ind i en legetøjsbutik i den vestlige verden. Star Wars er i dag litteratur, animationsfilm, Lego-legetøj, motiver på tøj, computerspil og meget, meget mere.

Hver eneste gang, far og mor køber en æske plastikklodser med Star Wars-temaet, ruller der klingende mønt ned i lommen på George Lucas.

De mønter vil fremover trille ned i Disney-koncernens pengekasse, og der er ingen, der påstår, det er slut nu. Den amerikanske underholdningsgigant har allerede annonceret, at nye Star Wars-spillefilm er på vej. På den måde er der lagt i kakkelovnen til nye relanceringer af tidligere film og endnu flere figurer og rumskibsmodeller, som vestens børn kan muntre sig med.

Eventyret der begyndte for lang tid siden i en galakse langt, langt borte, er slet ikke slut endnu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere