Del : SMS
Berlingske Business

Derfor hitter skæg-kampagne

Movember_Cameron_Business
En assistent justerer overskægget på en voksfigur af den britiske premierminister David Cameron på Madame Tussauds Museum i London. Figuren er en del af den verdensomspændende Movember-kampagne mod prostata-kræft.  Foto:

Kampagne giver mænd mulighed for at støtte et godt formål på en cool og selvironisk måde og samtidig se fræk ud ligesom... ja, ligesom hvem?

Artiklen fortsætter under annoncen

Du har måske set Arriva-busserne i København køre rundt med påmalede overskæg, eller du har lagt mærke til, at mænd fra den kreative klasse med en ”snegl” på overlæben fylder meget mere i det danske medielandskab i disse dage end normalt. Det skyldes ikke primært en ny moustache-mode, men derimod en nu tilbagevendende, verdensomspændende kampagne i november kaldet Movember, som første gang så dagens lys i 2003.

Det skriver Markedsføring.dk

Formålet med kampagnen er at sætte fokus på kræft og at rejse penge til bekæmpelsen af prostatakræft og andre kræftformer, der primært rammer mænd.

Tilbage ved kampagnes begyndelse i Melbourne i 2003 var der 30 deltagere, men nu har den mildest talt spredt sig som ringe i vandet og er blevet til et globalt fænomen med over 1,9 millioner ”Followers” verden over.

Cause-marketing hitter

Hvorfor er Movember blevet en succes?

- Det er der flere forklaringer på, mener Morten Saxnæs, som er digital strateg hos SocialPeople, og fortsætter: ”Movember har udviklet sig fra et viralt undergrundsprojekt til at være en platform. En platform der, qua den store eksponering, er meget attraktiv for sponsorer. Et samarbejde med Movember giver brands mulighed for at ride med på ”cause-marketing bølgen”, som har været et af de sidste års store buzzwords, siger han.

Saxnæs er ikke selv involveret i kampagnen, men følger den tæt, da den udover at underbygge ”Cause-marketing”-bølgen, som var det store samtaleemne ved årets VM i reklame i Cannes, eksemplificerer i hvilken retning kampagner udvikler sig anno 2012.

- Det kan beskrives som en mandlig pendant til ”den lyserøde sløjfe”. Nu har mændene mulighed for at samles omkring en fælles vigtig sag. Movember støtter ikke blot en vigtig sag, men skaber et slags broderskab, som man kan blive en del af, siger han.

Samtidig udnytter kampagnen ”det ultimative medie”.

- Movember planter budskabet i ansigtet på mænd og forvandler dem om til et omvandrende personligt billboard i en måned, siger Saxnæs.

Overskæg er bare sjove

Det spiller også ind, at overskæg bare er sjove.

- Ser man folk med overskæg og specielt på folk, der normalt ikke ville bære et, så kan man ikke andet end at trække på smilebåndet, siger Morten Saxnæs.

Samtidig koster det ikke alverden at deltage, hverken i indsats eller kroner og øre.

- Det er let at deltage og giver stor eksponering. Du behøver ikke holde en stor, festlig fundraiser eller løbe et maraton for at være med. Et sign-up og en barbering og så deltager du, siger han.

De sociale medier er blevet kampagnens omdrejningspunkt, og det betyder, at alle sociale kanaler – Facebook, Twitter, Instagram og alle de andre – er i anvendelse.

- Det betyder, at hvis man deltager i Movember, så har man alle muligheder for at dele budskabet, sit overskæg og samtidig skabe relationer til andre deltagere, siger Morten Saxnæs.

Endelig er overskæg cool og oppe i tiden.

- Movember er en mulighed for at skabs-hipstere og andre mænd, der aldrig har turdet gro et overskæg før, kan hoppe med på bølgen i en måned. Nu kan man støtte et godt formål, skrive om sig selv med en cool selvironi, og se fræk ud på Tom Selleck-måden, slutter Morten Saxnæs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere