Del : SMS

Den digitale kunderejse sejler

xx

Trods masser af kundedata og erklærede mål om at skabe engagerende kundeoplevelser, så sejler det i mange virksomheder. Kun 44 pct. af disse har ressourcer til at sikre en god kundeoplevelse i den digitale tidsalder, viser nye tal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerne bliver både mere mobile og digitale, og det påvirker deres forventninger til kundeoplevelsen, hvilket påvirker alle marketingprofessionelle, det skriver Markedsføring.

Det fremgår bl.a. af en rapport fra konsulenthuset Econsultancy, og det er samtidig det bærende tema i ”Adobe Experience Briefing”, Adobes konference om kundeoplevelser, der fandt sted i Stockholm onsdag.

- Forbrugerne venter ikke på, at virksomhederne opdager de digitale platforme. I stedet vælger de brands, der gør det nemt at interagere med dem med fx personaliseret kommunikation og enkel bestilling via apps, siger Klara Lundquist, nordisk marketingchef for Creative Cloud Enterprise hos Adobe.

- Vi ser et øget fokus på kundeoplevelser, men kompetencerne er ikke fulgt med hos virksomhederne. Faktisk har kun 44 pct. af virksomheder de kompetencer, der skal til for at kunne designe gode kundeoplevelser, fortsætter hun.

15busMedier 1.jpg

Den digitale kundeoplevelse og virksomheders besvær med at få den til at fungere, er Adobe og Econsultancy langt fra ene om at have spottet blandt leverandørerne af de digitale platforme, som kan gøre opgaven lidt lettere for de marketingprofessionelle.

I dag slår Per John Jensen fra Teradata eksempelvis i denne klumme til lyd for fordelene ved at skabe disse i realtid.

Det samme gælder hos søge- og annoncegiganten Google, der lige har lanceret Google Analytics 360 Suite.

Her har Google samlet en bred vifte af markedsføringsværktøjer og muligheder for at integrere datasæt. Løsningen tager sit udgangspunkt i at trække indsigt og viden ud af forbrugerens adfærd som den udfolder sig i situationen, så man kan gøre sit brand mere relevant og brugbart over for den enkelte forbruger.

Du kan læse mere om Google Analytics 360 Suite her.

nætflæx

En af de virksomheder, der har haft succes med at digitalisere kundeoplevelsen, er Nordic Choice Hotels.

Ida Serneberg fra Nordic Choice Hotels, der driver bl.a. Hotel Skt. Petri i København, er en af talerne ved Adobes event i Stockholm onsdag.

For lidt over et år siden fik hun ansvaret for at opbygge hotelkædens social media-strategi for kædens 188 hoteller.

Som del af sit arbejde har hun eksempelvis fået gennemført, at hvert enkelt hotel skal besvare så mange henvendelser på TripAdvisor som muligt.

I begyndelsen af 2015 svarede 48 pct. af hotellerne på kommentarer online. I oktober var tallet steget til mere end 80 pct. Et år efter implementeringen er 174 af kædens 188 hoteller aktive på Tripadvisor.

- Nordic Choice Hotels’ rejse er meget sigende for den nye virkelighed, en lang række brancher befinder sig i. Det er ikke nok kun at være til stede på digitale kanaler, det kræver en insisteren på at gøre oplevelsen for den enkelte kunde relevant. På den måde er vi tilbage ved det klassiske fokus på kundetilfredshed – med det twist, at det foregår både på mobilen og i receptionen, siger siger Klara Lundquist.

Den omtalte rapport, Quarterly Digital Intelligence Briefing, fra Econsultancy og Adobe bygger på svar fra 2.252 professionelle marketingfolk, hvoraf 44 pct., er ansat in-house mens de resterende 56 pct. arbejder på bureauer eller som konsulenter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere