Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Den danske isbjørn skal tage kampen op mod Sveriges biografmonopol

Nordisk Film Biografer starter nye biografer i Sverige
Foto:

Den danske biografkæde Nordisk Film Biografer åbner inden for det næste par år to biografer i Sverige. Biograferne kommer til at ligge i Uppsala og Malmø og bliver en konkurrent til giganten SF Bio, der er tæt på at have monopolstatus på det svenske marked.

Nordisk Films maskot, isbjørnen, skal for fremtiden deles med vores naboer i Sverige. Nordisk Film åbner nemlig to biografer i hhv. Uppsala og Malmö og skal dermed tage kampen op på det svenske marked, der er domineret af én kæde.

Nordisk Film Biografer A/S er den største biografkæde i Danmark og består af 18 biografer med 110 sale og 20.000 sæder. Selskabet har bl.a. biografer i Norge, men Sverige har hidtil været uberørt territorium, da mulighederne ikke har budt sig på monopolmarkedet.

»Der er nogle åbninger nu, som gør, at vi kan se en mulig position. Når man kigger på det svenske biografmarked over ti år, så ser man, at antallet af sale og antallet af biografer er faldet ret meget. Det skyldes muligvis, at markedet er meget koncentreret i Sverige, da de har en spiller, der sidder på 70-80 procent af markedet,« siger John Tønnes, der er direktør i Nordisk Film Biografer.

cs

SF Bio er en del af Nordic Cinema Group, der ejer over 100 biografer i Sverige, Norge, Finland og Baltikum. SF Bio er medejere af bl.a. Empire Bio og er dermed også aktiv i Danmark. I Norge er Nordisk Film Biografer den største kæde, hvor SF Bio er den næststørste.

Selv om konkurrencen er hård i Sverige, mener John Tønnes, at Nordisk Film Biografer har en god chance for at skille sig ud på markedet. Når man tænker på en biograf, tænker man nok på, at den primært skal vise film, men sådan ser John Tønnes ikke på det.

»Vi ser ikke sådan på det, at vi lever af at vise film. Man kan se film alle steder på mobilen, tablet og computer. Det, vi sælger, er en gå-i-byen-oplevelse. Vi synes, at vi er dygtige til at skabe fælles underholdningsoplevelser og socialt samvær. Vi vil gerne være med til at udvikle markedet,« siger John Tønnes.

22MAGNiels-Juul-085201.jpg

Hvilke konkrete videreudviklinger, der kommer til at ske i de to biografer, vil John Tønnes dog ikke komme ind på, da han ikke ønsker at give konkurrenten for mange praj.

Dog lover John Tønnes, at biograferne kommer til at være de absolut mest moderne, og begge biografer får fem sale og 800-900 sæder.

huhej

Nordisk Film Biografer havde for fem år siden planer om at lave en sammenslutning af de største biografer rundt om i Norden. Et samarbejde, som skulle skabe en stærk nordeuropæisk spiller på biografmarkedet. Det blev dog aldrig til noget, så for to år siden besluttede Nordisk Film Biografer at kigge på mulighederne for at tage kampen op i Sverige. Arbejdet med at få de nødvendige aftaler på plads har været en omfattende proces.

Ifølge John Tønnes ligger mange af biograferne i dag på steder i byer, hvor det gav mening

»Jeg tror, vi taber biografgængernes lyst til at gå i biografen, hvis vi ikke formår at være på toppen af udviklingen hele tiden. Det havde selvfølgelig været morsommere, hvis vi ikke havde konkurrence på markedet for de danske biografer, men realiteten er, at konkurrencen har gjort os alle sammen meget skarpere, end hvis den ikke havde været der,« siger John Tønnes.

John Tønnes forklarer, at der ikke umiddelbart er planer om at etablere biografer i andre lande, men afviser ikke, at det sker på sigt.

Computerspillere indtager efterskolerne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen