Del : SMS
Berlingske Business

Dansker står bag ny søgefunktion på Facebook

Tom Stocky, Lars Rasmussen and Mark Zuckerberg
Facebook Director of Product Management Tom Stocky, Engineer Lars Rasmussen and Chief Executive Mark Zuckerberg Foto:

Lars Eilstrup Rasmussen har ledet det team, der har udviklet en ny søgefunktion, som gør det muligt for brugerne at finde blandt andet de restauranter og caféer, som deres venner »synes godt om«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskeren Lars Eilstrup Rasmussen er hovedarkitekten bag Facebooks nye søgefunktion, Facebook Graph Search, som netop er blevet lanceret i denne uge.

Den nye søgefunktion gør det blandt andet muligt for brugerne at finde restauranter, caféer, museer og tandlæger, som deres venner »synes godt om«. Det betyder for eksempel, at du ikke længere behøver at lave en opdatering, hvor du beder dine venner om at anbefale en tandlæge på Østerbro i København eller en restaurant på Amager.

I stedet kan du bruge Facebook Graph Search og skrive sætninger som: »Klubber mine venner godt kan lide« eller »Mine venner i København som godt kan lide Jay-Z«.

Du kan også bruge søgefunktionen, hvis du skal finde gamle venner og bekendte, som bor i samme by som dig, eller hvis du vil finde billeder, som dine venner har taget i en bestemt by eller på et bestemt sted.

Med Facebook Graph Search håber Facebook på at kunne stjæle brugere fra Google, hvor man typisk søger på offentlige websites, mens man på Facebooks søgefunktion laver en personlig søgning, hvor ens venner er i fokus.

»Brugerne har allerede deres egne timelines og nyhedsoversigter, så de kan lave statusopdateringer og følge med i, hvad der sker omkring dem. Nu kan hver enkelt bruger så også søge på, hvad de »synes godt om«,« fortalte Lars Eilstrup Rasmussen på Facebooks pressemøde forleden.

Der findes stadig kun en engelsksproget betaversion af Facebook Graph Search, og søgemaskinen vil kun meget langsomt blive tilgængelig for alle brugere.

Fra Google til Facebook

Det er ikke en hvilken som helst dansk datalog, der står bag Facebooks nye søgefunktion.

Lars Eilstrup Rasmussen er nemlig også – sammen med sin bror Jens Eilstrup Rasmussen – manden bag en af Googles hidtil største succeser, Google Maps, som blev lanceret i 2005.

Det var storebror Jens, der fik idéen til det elektroniske verdenskort, og i 2002 begyndte de to brødre at udvikle den i deres fælles firma, Where 2 Technologies.

I 2004 var de så langt fremme med kort-tjenesten, at Google blev imponeret og købte Where 2 Technologies. For Jens og Lars Eilstrup Rasmussen betød salget, at de fik en enestående position i den amerikanske virksomhed, hvor de fik tid og mulighed for at udvikle flere tjenester.

Det første eksempelvis til Google Wawe, som blev lanceret i 2009, men desværre måtte lukke og slukke året efter.

Året efter annoncerede Lars Eilstrup Rasmussen, at han ville forlade Google til fordel for Facebook. Her blev han en del af det ingeniørteam, som Facebook-stifteren Mark Zuckerberg i 2011 bad om at udvikle Facebook Graph Search.

»Det var en interessant udfordring, fordi indholdet i vores databaser – sammenlignet med store dokumentsamlinger som internettet – har en betydeligt mere eksplicit struktur end fritflydende tekst. Derfor er en traditionel nøgleords-baseret søgning måske ikke svaret,« forklarer Lars Eilstrup Rasmussen på sin blog på Facebook.

Hos Facebook har man kun ros tilovers for den danske ingeniør, som har ledet teamet bag Facebook Graph Search. I 2010 udtalte det sociale medie sig om Lars eilstrup Rasmussen til internetmediet TechCrunch:

»Lars har et talent for at bygge elegante og robuste produkter, som folk elsker. Vi er meget begejstret for, at Lars bliver en del af Facebooks’ verdensklasse-ingeniørhold.«

I tirsdags stod Lars Eilstrup Rasmussen så på scenen i Facebooks hovedkvarter i Californien sammen med Mark Zuckerberg og Facebook-udvikler Tom Stocky, da de skulle præsentere firmaets første store nyhed, siden Facebook blev børsnoteret i maj 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere