Del : SMS
Berlingske Business

Danske aviser fortsat i frit fald

13BUSkidsnews.jpg
PwCs analyse af mediebranchen viser, at flere end halvdelen af de 15-24-årige læser avis. De to på billedet tilhører endnu ikke den aldersgruppe, men var blandt de 600 børn, som på Kulturnatten forleden besøgte Kids’ News for at prøve jobbet som journalist. Foto: Simon Læssøe

Dalende annonceindtægter og faldende indtægter på abonnementer presser stadig danske aviser, og nedgangen ser ud til at fortsætte, men i Tyskland har man formået at bremse udviklingen, viser en analyse fra PwC. Herhjemme vinder brugen af advertorials og native ads frem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pilen peger fortsat nedad for de danske avisers omsætning, viser en analyse fra en af verdens største revisions- og konsulentvirksomheder, PwC, af medie- og underholdningsindustrien, »Global Entertainment and Media Outlook 2015–2019«.

Analysen indeholder tal for medie- og underholdningsbranchens indtjening fra 2010 til 2014 samt forudsigelser om vækst­udviklingen i branchen fra 2015-2019.

Heraf fremgår det blandt andet, at danske aviser omsatte for fire milliarder kroner i bladsalget i 2010, og at det tal i 2014 er faldet til 3,4 milliarder kroner.

BRITAIN-MEDIA-INDUSTRY-PUBLISHING-DIVEST-BUSINESS-PEARSON-FT

PwC forventer, at omsætningen i 2019 er krympet til 2,9 milliarder kroner. Annonce­indtægterne fra printaviserne forventes at falde med endnu større hast: Fra 3,4 milliarder kroner i 2014 til 2,7 milliarder kroner i 2019.

»Den danske avisindustri ser frem imod et væsentligt fald i sin primære indtægtskilde i de kommende år. Dermed ligger de danske aviser desværre på linje med mange af deres europæiske kolleger. Hos de tyske aviser ser fremtiden dog noget lysere ud, da man her har formået at dæmme op for den nedad­gående tendens,« fortæller Leif Ulbæk Jensen, der er partner og ekspert i mediebranchen i PwC.

suhr

Han henviser til, at det tyske avismarked samlet set kan se frem til et fald på blot 1,7 procent årligt frem mod 2019. Til sammenligning kan det danske avismarked samlet set se frem til et fald på 3,7 procent årligt frem mod 2019.

»Når man sammenligner med resten af Vesteuropa, kan vi se, at de tyske medier relativt set har haft held med at stabilisere markedet. Det har de gjort ved hjælp af nye digitale indtægtskilder, taktiske prisstigninger og på trods af store udfordringer, hvad angår de fremtidige annonceindtægter,« fortæller Leif Ulbæk Jensen.

pix-axelspringer

Digitale indtægter ikke nok

Fremtiden er i høj grad digital, men indtil videre kan de digitale løsninger ikke opveje den faldende omsætning på print. Mens nogle danske aviser har indført en »hård« betalingsmur, hvor læseren skal betale for alt indhold, har andre valgt en premiummodel, hvor det kun er en del af indholdet, som læseren skal betale for.

Andre har valgt, at man kan få adgang til et vist antal artikler, hvorefter læseren bliver afkrævet betaling.

»Branchens indtægt fra de digitale modeller er samlet steget med hele 49 procent i løbet af 2014, og den forventes fortsat at vokse om end i et langsommere tempo. Det er dog ikke tilstrækkeligt til at opveje et mærkbart svind i avisbranchens samlede omsætning. Branchen er altså langt fra målet om at knække koden for denne problem­stilling,« siger Leif Ulbæk Jensen.

morten suhr

I Danmark når de danske aviser stadig ud til mange læsere, men antallet af omdelte aviser faldt til under en million dagligt i 2014. Det er cirka 85 procent af aviserne, der bliver omdelt via abonnementer, mens aviser solgt i løssalg er under stærk konkurrence fra gratis­aviser.

»Det er fortsat de ældre forbrugere, der er mest loyale over for deres avis, men en opmuntrende tendens er, at flere end halvdelen af de 15-24-årige også er avislæsere. Samtidig er online-læsertallene steget kraftigt,« siger Leif Ulbæk Jensen.

Native ads vinder frem

De danske mediehuse er allerede i fuld gang med at finde nye måder at øge annonce­indtægterne på. Et af de formater, der vinder frem i disse år, er brugen af advertorials, alt- så købt omtale i form af eksempelvis en artikel.

lissy

Det er egentlig ingen ny opfindelse, da de er blevet brugt siden begyndelsen af 1900-tallet i USA, men i takt med at de danske mediehuse presses mere og mere på indtægtssiden, vinder det lidt uglesete – man skal holde tungen lige i munden for ikke at få blandet redaktionelt og kommercielt indhold sammen – frem.

Et eksempel er Berlingske Media, der for et par uger sider lancerede et annoncetillæg, Exclusive, i en ekstremt høj printkvalitet. Det var en ren advertorial publikation. Derudover vinder såkaldte native ads frem.

Jacob
LÆS MERE : De elsker vort land

Native ads minder meget om advertorials, men hvor omdrejningspunktet i en advertorial typisk er at få en forbruger til at købe det omtalte produkt, når vedkommende har læst artiklen til ende, er en native ad lidt mere raffineret. Her er indholdet i første omgang fokuseret på at hjælpe læseren.

»Native advertising er havnet i en perfect storm. På den ene side har vi forbrugerne, der ikke længere accepterer afbrydelser af afsenderfokuseret indhold,« siger Jesper Laursen, CEO, Native Advertising Institute og Brand Movers, til Markedsføring.

Han understreger, at man kun får forbrugerne til at lytte, hvis man siger noget, de oplever som relevant og værdifuldt. På den anden side står medierne, der som omtalt oplever et fald i indtægter på traditionelle annoncer.

Sverigedemokraterna største parti i ny meningsmåling
LÆS MERE : I medieorkanens øje

»De skal død og pine have hentet det tabte ind på noget andet. Og endelig har du virksomhederne. De har længe kunnet se, at de skal gøre noget andet, end de plejer. Derfor er de fleste ved at opbygge deres egne medier, men de har ikke publikum nok, så de har brug for at få deres indhold ud på andre platforme, altså sociale og traditionelle medier, hvor deres målgruppe allerede er,« siger Jesper Laursen, der i øvrigt er arrangør af og en af 22 keynote speakers ved den første danske konference om værdien af native advertising senere på måneden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere