Del : SMS
Berlingske Business

Dansk annoncenetværk på opkøbstur

pix-smartphone
Hos det danske mediebureau AdQuota, der har specialiseret sig inden for anoncering på mobile platforme, vokser væksten med næsten lige så høj hastighed, som vi tager de nye elektroniske apparater til os. Foto:

Mobil. Danske AdQuota har købt to konkurrenter på det danske marked for mobile annoncenetværk i 2012, og nu har selskabet også slugt den største konkurrent i Norge og Sverige. Målet er at professionalisere – og sætte skub i – det nordiske marked for mobilannoncer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Interessen for annoncering på mobile medier vokser næsten i lige så høj hastighed som anvendelsen af dem, hvilket har skabt vokseværk i danske AdQuota, som er et annoncenetværk med speciale i mobile medier.

Selskabet blev stiftet i 2010 af IT-iværksætteren Torben Majgaard, der mest er kendt for at stifte og opbygge IT-outsourcing-virksomheden Ciklum til et foretagende med omkring 2.000 medarbejdere fordelt på lande som Ukraine, Hviderusland og Pakistan og med kontorer i bl.a. Danmark, Sverige, England og Holland.I april solgte IT-iværksætteren 20 procent af selskabet til kapitalfonden Horizon Capital, og Torben Majgaard meldte ud, at en del af provenuet skulle bruges til at udvide sine erhvervsaktiviteter uden for Ciklum.

Kort efter, i juni, overtog AdQuota bureauet Balleby & Grumsens afdeling for mobilannoncering, og for få dage siden blev også den hidtidige konkurrent Mobnet en del af det mobile annoncenetværk.

"Købet af Mobnet styrker vores position som Danmarks største mobile annoncenetværk. Samtidig giver den øgede størrelse os styrke til at udvikle og lancere bedre annoncenetværk, nye annonceformater og en forbedret platform," siger AdQuotas CEO, Michael Buch Sandager.Han blev hentet til selskabet i 2012 efter bl.a. i en årrække at have stået i spidsen for norske Mobiletech.

"I de kommende år vil vi se nye muligheder indenfor mobilannoncering med self-service og automatiseret handel, og vi ønsker at være med til at drive den udvikling og øge professionalismen i branchen," siger Michael Buch Sandager.Mobnets tidligere daglige leder, Jesper Katz, er trådt ind i adQuota Denmark som salgsansvarlig for det danske marked, og han er ikke tvivl om, at opkøbet er en god ide.

"For Mobnet har det været en god chance for at være med til at præge udviklingen, inden for det vi brænder mest for – annoncering på mobile medier – og samtidig blive en del af en velfungerende organisation," siger han.Norden er næste skridtAdQuotas vokseværk stopper dog ikke ved landets grænser, da selskabet også netop har købt det største mobile annoncenetværk i Sverige og Norge, Adiento.

Sælgeren af Adiento er svenske Mobiento, der med næsten 100 ansatte er et af verdens største mobile bureauer, der udvikler mobile kommunikationsstrategier og mobile kampagner for store brands i Norden og Nordamerika.Per Holmkvist, der er stifter af Mobiento og selskabets udviklingsdirektør, ser store muligheder i salget.

»Vi ville placere Adiento i en sammenhæng, hvor selskabet fortsat kan udvikles, samtidig med at Mobiento kan udvide sit fokus på at udvikle kernevirksomheden som mobilt bureau. Vi ser også stort potentiale i samarbejdet med AdQuota, hvor begge parter vil tilbyde vores tjenester til hinandens kunder,« siger Per Holmkvist.Skal lukke gabetIfølge Michael Buch Sandager hænger de tre opkøb ikke sammen med en beskeden organisk vækst i AdQuota. Tværtimod er den ganske tilfredsstillende, da selskabet kommer ud af 2012 med en firedobling af omsætningen.

"Vi har derimod ønsket at skabe en større og mere slagkraftig enhed på tværs af de nordiske lande," siger han.

Som tidligere beskrevet i disse spalter er der i dag et stort gab mellem forbrugeres forbrug af smartphones og tablets, og de beløb, som annoncører allokerer til mobile medier. Såvel mediebureauer som andre medier undrer sig over dette og anbefaler annoncører til at komme ind i mobilkampen.

Michael Buch Sandager mener, at en del af forklaringen på gabet er, at den mobile annoncebranche endnu ikke agerer lige så professionelt som andre medietyper. Han påpeger, at branchen har været præget af dygtige og ihærdige entreprenører, men også af manglende overblik og manglende tekniske muligheder.

"Vi har taget initiativ til en kortlægning af danskernes mobile medieforbug og kan i dag tegne præcise profiler på de forskellige mobile mediers læsere. Vi har tillige netop lanceret et stykke software, hvor vi kan simulere mobile annoncekampagner og ret præcist forudsige kampagnens resultat – både i form af modtagergruppe og i form af resultater i form af klikrater, konverteringsrater og pris pr. lead," siger AdQuotas CEO.Alt i alt betegner Michael Buch Sandager AdQuotas opkøb for en nødvendig konsolidering af en branche, der indimellem er blevet beskrevet som "Wild West".

Den større gennemslagskraft skal bl.a. bruges til at lancere selvbetjeningsmoduler for annoncører og automatiseret handel med annonceplads.

"Jeg har en stærk tro på, at når annoncører og mediebureauer får mulighed for at henvende sig et sted, når det drejer sig om annoncering på mobile medier i hele Norden, så vil de også bruge større annoncebeløb på mobile enheder. Når det hele så også bliver enkelt at gå til, så ser vi muligvis en vækst, der bringer medieforbug og annoncekøb i balance," slutter Michael Buch Sandager. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere