Del : SMS
Berlingske Business

Danmark holder stand i Facebook-desertering

pix-facebook
Millioner af amerikanere og europæere har de sidste måneder forladt Facebook til fordel for sociale alternativer som Instagram. Men i Danmark fortsætter antallet af brugere med at stige. Foto:

Millioner af brugere forlader Facebook fra mediets største markeder, men ikke Danmark. Trods nye sociale platforme, er vi stadig en Facebook-nation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Like og del. I sin tid blev MySpace udkonkurreret af Facebook, men giganten med den blå tommel skal måske begynde at vende fingeren den anden vej og frygte samme skæbne.

Facebook har mistet millioner af brugere på månedsbasis på mediets største markeder. Nye alternative måder at vise omverdenen hvad der sker i ens liv med ord og billeder har vundet frem, og nyt er altid bedst.

»Problemet er, i hvert fald i Amerika og England, at dem som ønsker at tilmelde sig Facebook, allerede er tilmeldt,« siger Ian Maude, specialist i nye medier hos Enders Analysis til The Guradian og tilføjer:

»Desuden er der en kedsomheds-faktor, der får folk til at ville prøve noget nyt. Så er Facebook på samme kurs som MySpace? Risikoen er relativt lille, men det betyder ikke, at den ikke er der.«

Studier viser nemlig, at udbredelsen af mediet har nået toppen og er på vej ned på de største markeder i USA og de store europæiske lande. Over den sidste måned har Facebook mistet seks millioner brugere i Amerika, et fald på fire procent, viser en analyse fra SocialBakers på The Guardian.

Også i England er der færre der logger ind, faktisk 1,4 millioner færre den sidste måned, hvilket er et fald på 4,5 procent. Det samme gør sig gældende for Canada, Spanien, Frankrig, Tyskland og Japan, hvor Facebook ellers har flest aktive brugere.

Men i Danmark er der ikke udsigt til at afslutte forholdet. Vi liker stadig både Facebook og hinandens fotografier, statusopdateringer og kommentarer.

Rådgivningsfirmaet Komfo, som blev optaget i Facebooks Preferred Developer-program i starten af 2010, får fra tid til anden adgang til nogle af tallene fra Facebooks markedsanalyser og de nyeste tal viser, at Danmark har lige godt 3,1 millioner aktive brugere.

Så selv om der er kommet nye alternativer gennem Instagram, Path, Foursquare og Twitter er Facebook ifølge DR Medieudvikling 2013 det mest anvendte site i Danmark og også den mest anvendte app.

»Facebook er blevet et samlingspunkt for meget af det vi gør, også på andre social medier. Liker man et billede på Instagram, pinner noget på Pinterest eller tjekker ind på Foursquare så vil ens venner også kunne se det på Facebook,« siger Hans Tosti social media evangelist fra Komfo til Business.dk og fortsætter:

»Vi kan bruge facebook som log-in til forskellige medier, så på den måde supplerer medierne hinanden mere end de konkurrerer med hinanden.«

Især Instagram har boomet i Danmark. Platformen fik over 30 millioner fotoglade brugere de 18 måneder før Facebook erhvervede sig virksomheden for et år siden, skriver The Guardian.

»Danskerne kan rigtig godt lide at visualisere og fortælle omverdenen, hvad man foretager sig. Og instagram fungerer rigtig godt på mobilen. Vi er i en tid hvor flere får smartphones og de forskellige apps bliver bedre og bedre,« siger Hans Tosti og tilføjer:

»Men Instagram er ikke en konkurrent, tror jeg ikke. Hidtil har der været tale om, at Twitter er den største konkurrent. Men Danmark er et mærkeligt udland inden for Twitter. Her er der meget få brugere i forhold til Facebook.«

Ifølge Hans Tosti har danskerne også taget mobilen mere til sig, og der er i dag flere mennesker online på Facebook via mobilen end via computeren. En tendens som ikke kun hører til i Danmark.

Tidsforbruget på smartphones og tavlecomputere er nemlig på vej op, og Facebook forudså selv udviklingen, som dog sker på bekostning af tidsforbruget ved computeren.

Amerikanerne gik fra at bruge 121 minutter foran skærmen i december 2012 til 115 minutter i februar. Selv om brugerne stadig tjekker ind, er de 69 minutter smartphonen tegner sig for ikke garanti for at kunne kompensere for de faldende minutter og faldende antal brugere, skriver The Guardian.

Og da der ikke er længe til, at Facebook skal offentliggøre situationen over de sidste tre måneder til aktieholderne, er det især andelen af mobilbrugere i forhold til indtægter fra mobilreklamer, som er i fokus - i slutningen af 2012, kunne en fjerdedel af reklameindtægterne tilskrives mobilerne, skriver The Guardian.

Men Hans Tosti er ikke nervøs for at Facebook er på vej ud og både i Sydamerika og i Indien stiger antallet af nye profiler stadig.

»Jeg vil sætte stort spørgsmålstegn ved faldet. Jeg har set mange undersøgelser, som har forsøgt at påpege at Facebook oplever et frafald af brugere. Det der også kan ligge bag er, at mange tredjeverdenslande opretter falske konti uden en person bag, og dem er Facebook blevet god til at finde og slette,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere