Del : SMS
Berlingske Business

Cult udvander brystkampagne

pix-cult-shaker
Arkivfoto med en af de første kontroversielle Cult-kampagner. Foto:

Kontroversielle Cult skruer kraftigt ned for markedsføringscharmen i en kampagne, hvor et par silikonebryster er hovedpræmien. Det sker ”efter dialog” med Forbrugerombudsmanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Markedsføring med letpåklædte damer, betalte tatoveringer og andre tiltag har tidligere bragt producenten af bl.a. alkoholrige læskedrikke Cult på kant med den gængse opfattelse af, hvad man kan tillade sig i reklameøjemed. Det skriver Markedsføring.dk.

I foråret fandt Cults marketingmaskine så på et par nye ideer i kampagnen ”Boobs for Shaker”. Det ene fandt sted på diskoteker, hvor de besøgende fik en af Cults drikke mod at vise deres bryster til stedets DJ.

Det andet tiltag markedsførtes på Cults hjemmeside, hvor brugeren kunne uploade et billede af deres bryster. Besøgende på sitet kunne derefter stemme på, hvem af kvinderne, der mest havde fortjent at vinde hovedpræmien: En brystforstørrende operation.

Nu har Cult udvandet den oprindelige kampagne så meget, at Forbrugerombudsmanden ikke har nogle indvendinger mod kampagnen, der ”i sin nuværende form ikke er i strid med markedsføringsloven”, som det lyder i en meddelelse fra de danske forbrugeres vagthund.

Ændringerne kom i kølvandet på et møde, hvor man ”blandt andet drøftede kampagnens forenelighed med markedsføringslovens regler”, som det lyder.

Derudover diskuterede man den offentlige omtale af kampagnen, som bl.a. var afstedkommet af en kærlig behandling fra eksempelvis Alkoholreklamenævnets side, hvilket endte med en skarp kritik af markedsføringstiltagene.

Allerede på mødet var beskeden fra Cult, at selskabet havde besluttet ”at gennemføre en række ændringer i forhold til kampagnen ”Boobs for Shaker”. Og det kan man vist roligt kalde det, da det er svært at genkende den oprindelige kampagne i kølvandet på disse ændringer:

•Tilmeldinger til konkurrencen blev stoppet,

•Afstemningen til konkurrencen blev stoppet en måned tidligere end planlagt,

•Vinderen af førstepræmien vil modtage et beløb svarende til en brystoperation, så vedkommende selv kan beslutte, hvad pengene skal bruges til,

•Semifinaler og finale bliver holdt i lukket forum,

•Alle links til konkurrencen på selskabets hjemmeside blev fjernet,

•Al anden markedsføring i forbindelse med konkurrencen blev stoppet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere