Del : SMS
Berlingske Business

Copydans TV-afgifter i mørkeland

22BUSKai2-120235.jpg
»Lidt groft sagt er Copydan Verdens TV blevet en pengemaskine,« siger Kai Nielsen, landsformand for Forenede Danske Antenneanlæg. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Danskernes betaling af TV-afgifter til Copydan er på fem år steget med over 60 procent til en mia. kroner. Men baggrunden for afgifternes størrelse er komplet uigennemsigtig. TV-distributører og antenneforeninger efterlyser større gennemsigtighed. Kritiker kalder Copydan en pengemaskine.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hovedparten af alle danskere betaler afgift til Copydan for at se TV. Samlet løber disse TV-afgifter fra de danske husstande hvert år op i hundredvis af millioner kroner til Copydan Verdens TV. I 2014 blev det til knap en milliard kroner til fordeling blandt skuespillere, filmproducenter og TV-selskaber som DR og TV2. Fem år tidligere var beløbet 580 mio. kroner. En vækst i indkasserede TV-afgifter på over 60 pct.

Men hvad det bagvedliggende grundlag er for fastsættelsen af afgifterne, er der ingen, der aner – ud over Copydan og de rettighedshavere, som Copydan forhandler på vegne af.

»Fordelingen af vederlag sker på grundlag af fordelingsaftaler, som rettighedshaverne har aftalt indbyrdes,« oplyser Copydan.

Watching Television

Copydan Verdens TV har den særlige status, at foreningen har statsautoriseret monopol på at opkræve disse afgifter. Copydan Verdens TV er godkendt af Kulturministeriet og har licens til at opkræve retransmissionsafgifterne.

TV-distributører og antenneforeninger, der står for at opkræve afgiften, får heller ikke forklaret, hvordan Copydan beregner retransmissionsafgiften

»Vi har ingen mulighed for at få indblik i beregningsgrundlaget, og jo større afgiften er, desto dyrere må vi sælge vores produkter,« siger Jan Lyng Lauridsen, kommunikationschef i SE, som Stofa hører under.

Han fortæller, at Stofa de seneste tre år har sendt TV-afgifter for 450 mio. kr. videre til Copydan Verdens TV, og at beløbet er steget år for år. I 2014 var det 140 mio. kr. I 2015 var det 150 mio. kr. I 2016 forventer Stofa at regningen lyder på 160 mio. kr.

Kræver lup at læse

Uigennemsigtigheden afspejler sig i et kompliceret tarifsystem og i komplekse kontrakter med Copydan. Ja, faktisk er kompleksiteten så stor, at det slår alt, hvad en stor virksomhed som TDC ellers har af kontrakter med eksterne indholdsleverandører.

»De kontrakter er så komplekse, at de slet ikke kan sammenlignes med noget som helst andet,» siger Christian Morgan, der anslår, at der hos TDC er cirka ti ansatte, der på en eller anden måde beskæftiger sig med Copydan-området i løbet af et år.

03BUSfitness-160629.jpg

Kompleksiteten kan man få et indtryk af på Copydan Verdens TVs hjemmeside. Priserne for selvstændige antenneforeninger fylder en tætskrevet A4-side med så lille skrifttype, at det kræver lup, hvis man skal læse prisoversigten i sin helhed.

Boxer TV, der distribuerer TV på det luftbaserede sendenet og også betaler retransmissionsafgift til Copydan Verdens TV, forstår ønsket om mere transparens.

»Copydan kunne godt være mere åben, og Copydan-systemet kunne godt være mere forståeligt. Systemet i dag er krævende, hvis man skal forstå det. Det er grundlæggende et meget juridisk system,« siger adm. direktør Ulf Lund, Boxer TV.

Copydan Verdens TV har forståelse for, at afgiftssystemet kan være vanskeligt at forstå.

»Vi har forsøgt at forklare lovgivningsgrundlag og beregningsgrundlag, så når samarbejdspartnere efterspørger mere gennemsigtighed, tager vi det meget alvorligt. Vi har igangsat øget informationsarbejde, og vi er også i gang med en møderække med alle de aktører, der vil mødes med os,« skriver Karen Rønde, chef for jura, kommunikation og marketing, i en mail.

Pengemaskine

Hos antenneforeningerne opleves Copydans TV-afgifter imidlertid ikke kun som uigennemskuelige, men også som uretfærdige, lyder det fra interesseorganisationen Forenede Danske Antenneanlæg.

»Copydans TV-afgiftssystem har udviklet sig fra at være gennemskueligt, til at der er kommet en masse mærkelige tillæg, som løbende er blevet sneget ind for de forskellige TV-pakker. Det virker som noget, man har fundet på for at få flere penge ud af antenneforeningerne. Og det er virkelig mange penge, der kører gennem Copydan. Alene på TV-området er det jo næsten en milliard kroner om året til Copydan Verdens TV. Lidt groft sagt er det blevet en pengemaskine,« siger Kai Nielsen, landsformand for Forenede Danske Antenneanlæg, der repræsenterer 195 brugerejede antenneanlæg over hele landet med 190.000 tilsluttede husstande.

Television Production Technology

Til det siger Copydan:

»Vi er kede af, antenneforeningsformanden oplever, at systemet er blevet uigennemskueligt. Copydan blev etableret i 1977, hvor mediebilledet så meget anderledes ud end i dag. Mængden af danske TV-kanaler er væsentligt forøget, og den teknologiske udvikling gør, at indhold i dag kan bruges på nye måder og platforme. Siden 2004 er der kommet mange flere danske TV-kanaler i TV-pakkerne og mange flere digitale tjenester,« skriver Karen Rønde, Copydan.

Danske penge. Pengesedler og mønter.

Copydan har de seneste fem år fået flere og flere penge at dele ud til rettighedshavere. Beløbet er som nævnt vokset med mere end 60 pct. til knap en milliard kroner i 2014. Copydan forklarer det med »markedsudviklingen«.

»Siden 2004 er der kommet flere danske TV-kanaler i TV-pakkerne,« skriver Karen Rønde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere