Del : SMS
Berlingske Business

Copydan sætter TV-distributører skakmat

Watching Television
Copydan har statsautoriseret monopol på at repræsentere rettighedshavere på TV-området og ditto monopol på at opkræve den tilhørende TV-afgift. Monopolet er sanktioneret af Kulturministeriet via en såkaldt aftalelicens til Copydan, som opkræver afgifterne med hjemmel i ophavsretsloven. Foto: Iris. Foto:

Antenneforeninger og TV-distributører har ikke andre steder at gå hen, hvis ikke de kan blive enige med Copydan om næste års TV-afgifter. Copydans monopol og afgifter giver meget lidt rum til forhandling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Copydan er ikke til at komme udenom, hvis man er antenneforening eller kommerciel TV-distributør. Uden en aftale med Copydan og efterfølgende betaling af TV-afgifter er der sort skærm. TV-afgifterne giver antenneforeninger og TV-distributører ret til at videresende TV-signaler fra de mange TV-stationer, som Copydan repræsenterer.

22BUSKai2-120235.jpg

Copydan har statsautoriseret monopol på at repræsentere rettighedshavere på TV-området og ditto monopol på at opkræve den tilhørende TV-afgift. Monopolet er sanktioneret af Kulturministeriet via en såkaldt aftalelicens til Copydan, som opkræver afgifterne med hjemmel i ophavsretsloven.

Landets mange antenneforeninger og kommercielle TV-distributører som YouSee eller Stofa kan altså ikke gå andre steder hen, hvis ikke de kan lide duften i Copydan-bageriet. Hvis ikke TV-distributørerne og antenneforeningerne bliver enige med Copydan, har de ingen varer på hylderne og vil derfor være tvunget til at dreje nøglen om. Derfor skal de blive enige med Copydan om tarifferne for de forskellige TV-pakker.

Ingen alternativer

»Der er selvsagt ingen alternativer for klarering af disse rettigheder, hvis man ikke kan blive enig med Copydan,« siger Christian Morgan, mediedirektør for TDC Group, som YouSee hører under.

Derfor har distributørerne og landets mange antenneforeninger heller ikke meget at handle med, når det kommende års betaling til Copydan skal fastlægges. Den måde, TV-afgiften er skruet sammen på, indskrænker forhandlingsrummet yderligere.

»Den såkaldte retransmissionsafgift blev fastlagt af ophavretslicensnævnet for en del årtier siden og udgør over halvdelen af betalingen til Copydan. Den afgift kan vi ikke forhandle,« siger Christian Morgan.

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE

Derudover kommer der ifølge Christian Morgan betaling til Copydan for ny – typisk digital – anvendelse af rettighederne. Denne del af afgiften kan forhandles, og det sker typisk i forbindelse med forhandlinger mellem distributørerne og Copydan. TDC forhandler med Copydan hver tredje år.

Stofa »har heller ikke den store indflydelse på den enkelte afgifts størrelse«, lyder det fra kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen, som fortsætter:

»Stofa kan ikke komme med indsigelser på strukturen på den generelle retransmissionsafgift. Den er fastlagt og dikteret af Copydan. Aftaler med Copydan forudsætter, at Stofa som minimum distribuerer DRs kanaler plus otte nabolandskanaler. Vi kontrollerer derimod selv, om vi vil distribuere flere kanaler og tjenester. Dermed kontrollerer vi selv antallet af udgiftsposter, men ikke prisen på de enkelte poster,« siger han.

TV and remote control

Ifølge Copydan Verdens TV »beror priser og vilkår på en forhandling«, men skulle det gå i hårdknude, kan man klage.

»Kan parterne ikke blive enige, så kan en part anmode det uafhængige Ophavsretslicensnævn om at træffe afgørelse om priser og vilkår. Copydan har ikke haft sager for nævnet i mere end ti år, da det også for rettighedshaverne er vigtigt, at der findes løsninger, så deres indhold kan blive brugt, så de kan få en rimelig betaling for brugen,« skriver Karen Rønde, chef for jura, kommunikation og marketing i en mail.

Smart tv and hand pressing remote control

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere