Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg genskaber stjernemål

Carlsberg
Der er 99 dage til kick off ved EM 2016 i Frankrig, og det markerer Carlsberg nu ved - sammen med YouTube-fænomenet ”The F2 Freestylers” - at genskabe en række ”probably the best”-scoringer siden 1988, da bryggeriet blev sponsor første gang. Også herhjemme går opvarmningen snart i gang. EPA/WEDA Foto:

Der er 99 dage til kick off ved EM 2016 i Frankrig, og det markerer Carlsberg nu ved - sammen med YouTube-fænomenet ”The F2 Freestylers” - at genskabe en række ”probably the best”-scoringer siden 1988, da bryggeriet blev sponsor første gang. Også herhjemme går opvarmningen snart i gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Markedsføring.dk.

Hmm, ja, lad os nu se - der var jo Marco Van Bastens mål, da Holland slog det daværende Sovjet i finalen i München i 1988.

Og da svenske Thomas Brolin satte en stopper for Englands videre færd ved EM i 1992 på Råsunda Stadion i Solna med målet til 2-1. Eller Alan Shearer mod Holland i 1996. Og selvfølgelig Zlatan i 2012.

EM-historien er fyldt med legendarisk scoringer og med bare 99 dage til den første bold ruller ved EURO 2016 i Frankrig til sommer, er danske Carlsberg - EM-sponsor gennem næsten 30 år - i fuld gang med at varme op på reklame- og aktiverings-fronten.

Fx har bryggerigiganten indgået er samarbejde med fodbold-ekvilibristerne - og YouTube-fænomenet - The F2 Freestylers for at genskabe, som det hedder “probably the best ten EURO moments from the past 40 years.”

Spil med stjernene

Det sker i form af en miniserie på 10 små filmklip, som hylder, kommenterer - og forsøger at genskabe - mindeværdige mål og øjeblikke fra fx Holland-Sovjetunionen 1988, Sverige-England 1992 og Frankrig-Portugal 2000.

»Replays« af begivenhederne på banen ses gennem ”Carlsberg Cam” - dvs. de er filmet med en drone og ved hjælp af kameraer, der er fikseret på de to F2 Freestylere.

De 10 episoder frigives en efter en i de kommende 10 uger på Carlsbergs nye fodbold-hub Carlsberg.Football samt via Facebook og Twitter.

I forbindelse med de enkelte episoder kan fans over hele verden desuden vinde billetter til semifinalen på Stade de Lyon, samt muligheden for at spille bold med udvalgte, tidligere EM-stjerner på samme stadion dagen efter.

Ses over hele kloden

Det er første gang nogensinde, at EM-slutrunden rummer hold fra 24 lande, og turneringen bliver derfor af gode grunde længere end vanligt: Der bliver tale om kampe over en hel måned, 51 kampe mod 31 i 2012.

Mikkel Pilemand, der er VP Core Beer i Carlsberg Group, siger:

»Det er den største EM-slutrunde nogensinde, og derfor skal det også være den bedste slutrunde for fans’ene. Carlsberg arbejder for at give fodboldfans’ene de bedste oplevelser og aktiveringen af vores største investering i 2016 har særdeles høj prioritet for vores brand. Turneringen er ikke kun en kæmpe-begivenhed i Europa, men i de fleste af Carlsbergs markeder. Så vi forventer stigende salg, ikke kun i Frankrig, men også i andre markeder i verden, hvor turneringen følges nøje, som fx i flere store asiatiske lande.«

Carlsberg oplyser desuden, at der er en ny reklamefilm på vej under sloganet ”If Carlsberg did…” - en film, der vil ”hylde værtslandets unikke kultur på bedste Carlsberg-vis”, som det hedder.

Danmark varmer også op

Og selv om Danmark som bekendt ikke kvalificerede sig til EM-slutspillet, så bliver danskerne ikke snydt for aktiviteter fra Carlsbergs side frem mod festlighederne i Frankrig.

Herhjemme skydes kampagnen i gang i april med konkurrencen: ”Vind den ultimative EM oplevelse med Carlsberg til kvartfinale i Paris”,- hvor bryggeriet sender en række forbrugere ned for at opleve slutrunden på tæt hold.

Derudover sender Carlsberg én heldig dansk fan ned for at overrække Man of the Match-trofæet til en af kvartfinalerne.

Samtidig kan danske fans under selve slutrunden også være med i Carlsbergs globale Man of the Match-konkurrence - den heldige vinder af den globale konkurrence overrækker trofæet til selve finalen i Paris.

Timet med slogans genfødsel

Den internationale EM-kampagne bygger op omkring ”Probably the best beer in the world”, og timingen er nærmest perfekt, i og med at Carlsberg i sidste måned formelt gik tilbage til det velkendte reklameslogan.

Også i Danmark, hvor relanceringen af sloganet understreges med over 2.000 udstillinger i landets butikker og ved Carlsberg fanfester på barer og værtshuse landet over - alt sammen bygget op i øvrigt at bryggeriets ansatte, som alle - fra manden på gulvet til direktøren - skal ud og bygge kampagneudstillinger op.

Jeppe Boel, der er Senior Brand Manager hos Carlsberg, siger at slutrunden stadig er en kæmpe begivenhed for Carlsberg i Danmark, selv om Danmark ikke er med på grønsværen:

»Carlsberg Danmark solgte ved sidste store internationale slutrunde, VM i Brasilien i 2014, mere end 1 million liter Carlsberg Pilsner mere end i med sommeren 2015, hvor der som bekendt ikke var en tilsvarende stor slutrunde.«

Og skulle man føle behov for at komme tæt på EM-trofæet, så er det faktisk muligt - også uden at rejse til Frankrig: Carlsberg bringer nemlig det officielle UEFA EURO 2016-trofæ på turné rundt til England, Irland, Belgien - og Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere