Del : SMS
Berlingske Business

Budweiser vandt Super Bowls reklamekrig

pix-reklame
Mens Seattle Seahawks og Denver Broncos kæmpede på grønsværen, havde Budweiser på forhånd skabt sig opmærksomhed for deres reklame ved årets Super Bowl. Foto:

Virksomhedernes kamp om at skabe den mest bemærkelsesværdige reklame er næsten lige så intens som atleternes kamp ved årets Super Bowl. I år vandt ølproducenten Budweiser.

Artiklen fortsætter under annoncen
H&M diskede op med en afklædt David Beckham, Chrysler havde ikonet Bob Dylan med, og den populære tv-vært og komiker Ellen DeGeneres stillede op for Beats Audio. Men det var en hundehvalp i Budweisers reklame, der vandt over stjernerne ved årets mest prestigefyldte reklame-battle, Super Bowl.

Prisen for 30 sekunders reklame ved USA's største tv-begivenhed ligger gennemsnitligt på intet mindre end 4 millioner dollar, svarende til omkring 22 millioner kroner. For den pris får man adgang til 100 millioner seere, og virksomhederne arbejder benhårdt for at ramme ind i hjertekulen på de mange potentielle kunder.

03BUSNFL-SUPERBOWL.jpg


Målt på online buzz løb den amerikanske ølproducent Budweiser med størst opmærksomhed. Ifølge iSpot, som tracker seer-hits og kommentarer på sociale medier, var Budweiser-reklamerne, den ene med en golden retriever-hvalp i hovedrollen, den anden med en hjemvendt soldat, langt mere populære end både H&M med David Beckham og Chrystler med David Bowie.

Ifølge en opgørelse fra The Wall Street Journal havde Budweisers reklame med den lille hundehvalp allerede søndag klokken 18.00, altså før Super Bowl blev skudt i gang, haft 36,2 millioner views online. Nummer to på listen var Doritos med 15,4 millioner views.

sherman


Virksomhederne har i år i stort omfang brugt kendte personligheder i reklamerne til Super Bowl. Og det er ikke gratis. De højt betalte stjerner sammenlagt med produktion af reklamerne har i nogle tilfælde bragt omkostningerne op på 10 millioner dollar, svarende til mere end 55 millioner kroner.

Ifølge amerikanske medier var det få af de kendte stjerner, som for alvor skinnede igennem i reklamerne til Super Bowl. Flere peger på Ellen DeGeneres i Beats Music og den tidligere quarterback Tim Tebow i en reklame for T-Mobile US som de mest vellykkede reklame-stjerner.

Chrystler vakte også opsigt med sin to minutters lange reklame med musiklegenden David Bowie i hovedrollen.

17 procent af seerne til Super Bowl siger, at de udelukkende ser sportsbegivenheden på grund af reklamerne.

For sportsinteresserede bør det nævnes, at Seattle Seahawks smadrede Denver Broncos med 43-8.

Se Budweisers reklame her.

H&M havde en afklædt David Beckham med i deres reklame.

Chrysler anvendte den amerikanske sanger og sangskriver Bob Dylan i deres reklame, der fokuserede på bilmærkes amerikanske rødder.


Den populære talkshowvært Ellen DeGeneres jagter det perfekte dansenummer i reklamen for Beats Audio.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere