Berlingske Business
LIVE: 

Berlingske Media ser første resultater af fokuseret strategi

Myndigheder siger god for salg af Berlingske
Foto: Linda Kastrup/Scanpix Foto:

Joint venture mellem BT og metroxpress, ny digital strategi for BT og Weekendavisen og en relanceret Berlingske: Berlingske Media fortsatte i 2016 med at udvikle virksomheden fokuseret og offensivt. Årets resultat blev på 23,1 mio. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Konsolidering og udvikling er nøgleordene for Berlingske Media i 2016. Året endte med et nettoresultat på koncernniveau på 23,1 mio. kr. - en klar forbedring i forhold til 2015 og en udvikling, som blev drevet af fortsat digital vækst, tilpasning af virksomhedens struktur og et klart fokus på at udgive kvalitetsmedier på alle platforme.

For branchen som helhed konstaterer koncernen, at den årelange tilbagegang for printmedier synes at være aftagende samtidig med, at viljen til at betale for nyheder og andet journalistisk indhold på nettet er i vækst.

Året 2016 bød naturligvis på udfordringer med fortsat omstilling og tilpasning af virksomheden som i 2015. Omsætningen faldt således fra 1.633 mio.kr. i 2015 til 1.226 mio. kr. i 2016. Frasalget af aktiviteterne i Midtjyske Medier, Berlingske Avistryk og Netdoktor A/S i 2015/16 bidrog primært til faldet, men også den negative udvikling i såvel annoncesalg som bladsalg har bidraget til den lavere omsætning. På trods af nedgangen i omsætningen kom Berlingske Media styrket ud af året.

Maix
For abonnenter LÆS MERE : Berlingske Media er rustet til fremtiden

Danskernes vilje til at betale for kvalitetsindhold er grundlaget for den digitale omstilling, som BT og Berlingske fortsatte i 2016 med introduktion af en ændret betalingsmodel efter freemium-konceptet. På nettet har alle virksomhedens tre store nyhedssites - bt.dk, b.dk og business.dk - oplevet fremgang i bruger- og besøgstal over det seneste år. Det fortsatte digitale fokus er også baggrunden for den udvikling, der er sat i gang på Weekendavisen, og som i løbet af 2017 betyder flere kvalitetstilbud til avisens nuværende og nye læsere.

Joint venture mellem Metroxpress og BT, som i 2016 fejrede sin 100 årsdag, er et både fokuseret og offensivt tiltag, som skal sikre den fremtidige lønsomhed i begge udgivelser. Den fysiske sammenlægning af de to virksomheder i et nyt selskab, som Berlingske Media ejer sammen med Tamedia AG, er blevet gennemført hurtigt og effektivt af dedikerede medarbejdere fra begge virksomheder.

MX

Både BT og Berlingske blev i årets løb re-designet på print, og for Berlingskes vedkommende er der gennemført en relancering, der skal sikre, at bladets værdier som et traditionsrigt, respekteret og troværdigt medie går hånd i hånd med en positionering som den foretrukne morgenavis for moderne, urbant orienterede danskere. Men indholdet er uændret og af så høj kvalitet, at tre af avisens journalister blev belønnet med dansk journalistiks fornemmeste udmærkelse, Cavlingprisen, for deres journalistik om den såkaldte landbrugspakke. Det samme gjorde sig gældende på billedområdet, hvor Berlingske-fotografer løb med de fleste af priserne ved "Årets Pressefoto".

Cavling

Weekendavisen gik også styrket ud af 2016 og leverede en imponerende fremgang i både antallet af abonnenter, omsætningen og ikke mindst i resultatet.

Radio24syv kom ligeledes styrket ud af 2016 med fortsat fremgang i lyttertal, stærk vækst i podcast og en solid høst af priser for radioens programmer.

For 2017 venter Berlingske Media et bedre resultat end 2016. Berlingske har ambitiøse mål om yderligere vækst. Det skal ske gennem løbende forbedring af vores eksisterende brands, men også gennem opkøb af medier og virksomheder, som passer ind i Berlingskes strategi om at levere indhold af høj kvalitet til danskerne.

1

Godt år for De Persgroep

Berlingske Medias ejer, belgiske De Persgroep, fik i 2016 et stærkt regnskab med den højeste omsætning nogensinde på EUR 1.455m mod EUR 1.334m i 2015, og et afledet driftsresultat (EBITDA) på EUR 225m mod EUR 199m i 2015. Fremgangen i såvel omsætning som driftsresultat er primært drevet af helårseffekten af erhvervelser af aktiviteter i Holland og Berlingske Media i Danmark.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen