Del : SMS
Berlingske Business

Belgisk mediekoncern køber Berlingske Media

Berlinmgske media
Berlingske Medias ejer siden 2006, britiske Mecom Group plc, har indgået aftale med De Persgroep om en overtagelse af alle aktierne i selskabet for en samlet pris af 1.832 millioner danske kroner. Foto:

Berlingske Media får nye ejere i form af den succesfulde familieejede, belgiske mediekoncern De Persgroep, som sidste år havde en omsætning på 6,7 mia. kr. og et driftsresultat (EBITDA) på omkring 974 mio kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Berlingske Medias ejer siden 2006, britiske Mecom Group plc, har indgået aftale med De Persgroep om en overtagelse af alle aktierne i selskabet for en samlet pris af 1.832 millioner danske kroner.

Det betyder, at to ud af tre af Mecoms nuværende mediegrupper, hollandske Wegener og danske Berlingske Media, får nye fælles ejere. Det betyder også, at Mecom Group plc er fortid i løbet af nogle måneder, når overtagelsen er endelig på plads. Mecom forhandler stadig med en anden belgisk avisgruppe, Concentra, om købet af den sidste del af koncernen, som er Media Groep Limburg.

DE PERSGROEP

Handlen forudsætter godkendelse fra Mecoms aktionærer på en generalforsamling efter sommer og accept fra de hollandske konkurrencemyndigheder, fordi De Persgroep i forvejen driver store medieaktiviteter i landet. Handlen ventes at falde endeligt på plads omkring årsskiftet.

De Persgroeps udgivelser omfatter i dag bl.a. Belgiens bedst sælgende avis Het laatste Nieuws med et dagligt oplag på 280.000 og 1.183.460 læsere samt De Morgen med 250.840 læsere. I Holland udgiver De Persgroep fire dagblade med Algemeen Dagblad (AD) som det største med 1.466.000 daglige læsere. Hertil kommer flere førende websites og mobilaktiviteter og udgivelse af magasiner, ugeblade, kommerciel radio og tv.

Berlingske fra Oslo over London til Bruxelles

De Persgroep er ejet af Van Thillo-familien og ledes i dag af Christian Van Thillo. I 1978 opnåede familien 60 procent af aktierne i det flamske forlag Hoste. I 1990 blev resten af ​​aktierne erhvervet, og i den forbindelse blev selskabets navn ændret til De Persgroep. I 2013 var koncernens årlige omsætning på 6,7 mia. kr.. I 2012 havde gruppen et slutresultat (EBITDA) på 947 mio. kr., og i 2013 var resultatet steget til 974 mio. kr..

De Persgroep har været på en rejse fra 1989 til nu, som har været særdeles succesfuld. Fra en omsætning på 596 mio. kr. i 1991 til 6,7 mia. kr. i 2013. Og et slutresultat voksende fra 37 mio. kr. (EBITDA) i 1991 til 974 mio. kr. (EBITDA) i 2013. De Persgroep driver medier i både Holland, med hovedsæde i Amsterdam, og i Belgien med hovedsæde i Asse i udkanten af Bruxelles. De Persgroep er opdelt i flere selvstændige selskaber og har tilsammen omkring 2900 medarbejdere.

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen siger om udsigterne til ny ejer:

»Jeg er sikker på, at Berlingske Media, med De Persgroep som ny ejer, vil få mulighed for at styrke positionen på det danske marked og for at udvikle virksomheden som en del af en meget succesfuld europæisk mediekoncern. Vores tankesæt og virksomheder minder rigtigt meget om hinanden. Vi kan få god inspiration af, hvad Persgroep har opnået af resultater på et tidspunkt, hvor vores egen virksomhed også er i en positiv udvikling.« Hun tilføjer:

»De Persgroep lægger stor vægt på god journalistik og stærkt indhold, og betragter det som fundamentet for kommerciel vækst og sund økonomi. Det er en publicistisk virksomhed der, ligesom Berlingske Media, arbejder på alle platforme med aviser, magasiner, digitale indsatsområder samt kommerciel radio og tv, og som har en portefølje af spændende udgivelser i både Holland og Belgien i dag. Vi har derfor kun grund til at se frem til samarbejdet og det nye ejerskab.«

CEO i De Persgroep, Christian Van Thillo, siger i den officielle meddelelse i forbindelse med købet:

»Vi er overbeviste om, at denne transaktion styrker De Persgroep som en førende nyhedsformidler og multimedia-virksomhed i Belgien og Holland samtidig med, at den giver De Persgroep en position på det danske marked og sikrer et solidt fundament for yderligere profitabel vækst i den udvidede De Persgroep Group. Vi hilser Mecom-medarbejdere varmt velkommen og tror, ​​at den sammenlagte virksomhed vil give dem attraktive karrieremuligheder.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere